 |
Działalność bibliotek reguluje Ustawa z 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach, która mówi:
Art.3. 1. Biblioteki i ich zbiory stanowią dobro narodowe oraz służą zachowaniu dziedzictwa narodowego. Biblioteki organizują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej.
2. Prawo korzystania z bibliotek ma charakter powszechny, na zasadach określonych w ustawie.
Art.4 1. Do podstawowych zadań bibliotek należy:
1) Gromadzenie, opracowywanie, przechowywanie i ochrona materiałów bibliotecznych,
2) Obsługa użytkowników, przede wszystkim udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie działalności informacyjnej, zwłaszcza informowanie o zbiorach własnych, innych bibliotek, muzeów i ośrodków informacji naukowej, a także współdziałanie z archiwami w tym zakresie.
2. Do zadań bibliotek może ponadto należeć prowadzenie działalności bibliograficznej, dokumentacyjnej, naukowo-badawczej, wydawniczej, edukacyjnej, popularyzatorskiej i instrukcyjno-metodycznej.
Biblioteki w Polsce:
Dane liczbowe: |
|
Biblioteki naukowe (szkoły wyższe, PAN i jednostki naukowo-badawcze) |
1209 |
Biblioteki pedagogiczne |
340 |
Biblioteki szkolne |
33634 |
Biblioteki publiczne |
9046 |
Biblioteki publiczne, to - obok bibliotek szkolnych - największa sieć placówek bibliotecznych w Polsce. Biblioteki szkolne są co prawda liczne, ale ponieważ w wielu wsiach szkoły są likwidowane, tylko biblioteki publiczne mogą stać się wydolną siecią placówek wspierających efektywnie tworzące się społeczeństwo informacyjne.
Działalność podstawowa bibliotek:
Biblioteki w Polsce | Biblioteki naukowe | Biblioteki pedagogiczne | Biblioteki publiczne |
Zbiory | 83 824 000 wol. | 14 403 524 wol. | 139 061 648 wol. |
Czytelnicy | 1 845 000 | 576 725 | 7 331 957 |
Wypożyczenia | 14 858 000 jedn. | 6 721 120 jedn. | 160 384 733 jedn. |
Nie ma wiarygodnych danych dotyczących stanu komputeryzacji bibliotek w Polsce, ponieważ roczne arkusze sprawozdawcze GUS nie przewidują zbierania takich danych!
Ministerstwo Kultury posiada dane dotyczące sytuacji bibliotek; przekazywane informacje dotyczące komputeryzacji procesów bibliotecznych i dostępu do Internetu są alarmujące. Z opracowania Biblioteki polskie. Raport 2001 opublikowanego w elektronicznym czasopiśmie bibliotekarskim http://ebib.oss.wroc.pl/raporty/raport2001.html wynika, że wszystkie 18 wojewódzkich bibliotek publicznych i 60 bibliotek powiatowych komputeryzuje procesy biblioteczne; wszystkie biblioteki wojewódzkie i 46 bibliotek powiatowych ma dostęp do Internetu. Niestety, Raport nie podaje żadnych danych na temat bibliotek niższych szczebli, tzn. gminnych oraz filii wiejskich. Tymczasem wstydliwym problemem w XXI wieku jest brak w wielu bibliotekach publicznych łączy telefonicznych!
Biblioteki publiczne województwa kujawsko-pomorskiego:
Opracowany w II połowie 2001 roku Raport o sytuacji bibliotek publicznych województwa, pokazuje następującą sytuację:
| Biblioteki publiczne | Zbiory | Czytelnicy | Udostępnianie zbiorów | Stanowiska komputerowe |
Miasto | 173 | 4 757 494 | 268 813 | 6 483 759 | 155 |
Wieś | 305 | 3 066 617 | 103 057 | 2 475 043 | 15 |
Łącznie | 478 | 7 824 111 | 371 870 | 8 958 802 | 170 |
Na 170 stanowisk komputerowych usytuowanych w bibliotekach publicznych na terenie województwa, 53 są zlokalizowane tylko w jednej placówce - Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej i Książnicy Miejskiej w Toruniu. Ilość stanowisk internetowych - 66 (w tym 52 w WBP i Książnicy Miejskiej w Toruniu). Brak łączy telefonicznych wykazuje 115 placówek bibliotecznych (z tego 86 w filiach miejskich i wiejskich)! Biblioteki publiczne w województwie nie eksploatują żadnego zintegrowanego komputerowego systemu bibliotecznego - większość placówek ma wdrożony system MAK, ewentualnie SOWA. Przedstawione dane wskazują na dysproporcję między ilością zbiorów, wypożyczeń i czytelników, a nowoczesnym sprzętem informatycznym.
14 lipca 2000 roku Sejm Rzeczypospolitej Polskiej przyjął uchwałę w sprawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce. 28 listopada 2000 roku Rada Ministrów przyjęła Stanowisko Sejmu RP w prawie budowania podstaw społeczeństwa informacyjnego w Polsce.
Przyjęto także dokumenty:
- Cele i kierunki rozwoju budowania społeczeństwa informacyjnego w Polsce e-Polska. Plan działania na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce na lata 2001-2006.
- Dokument Biura Pełnomocnika Rządu ds. Telekomunikacji na Wsi: Strategia rozwoju telekomunikacji na wsi na lata 2000 - 2004.
Biblioteki, bez których budowa społeczeństwa informacyjnego nie jest możliwa, nie zostały ani w uchwałach, ani w dokumentach operacyjnych uwzględnione. Należy w tej sytuacji jak najszybciej opracować i wdrożyć ogólnopolski program przystosowania sieci bibliotek publicznych w Polsce do poprawnej realizacji ich zadań ustawowych oraz udziału w strategiach i planach rozwoju regionów.
Istotne jest działanie na dwóch równoległych poziomach:
Poziom legislacyjny:
- Ustawa z 27 czerwca 1997 roku o bibliotekach z późniejszymi zmianami wymaga nowelizacji pozwalającej na sprawniejsze organizowanie pracy w sieciach bibliotecznych. Na przykład art. 11, ust. 3, określający ramowy tekst statutu biblioteki, jest zbyt szczegółowy - wymaga podawania w treści statutu organów biblioteki i jej organizację. Oznacza to, że jakiekolwiek zmiany struktury organizacyjnej placówki dostosowujące ją do aktualnych zadań, wymagają zatwierdzenia przez organy założycielskie.
- Ustawa z 10 czerwca 1994 roku o zamówieniach publicznych musi dawać bibliotekom możliwość odstąpienia w uzasadnionych przypadkach od procedury przetargowej. Szczególnie jest to istotne w wypadku zakupu dużej ilości książek w krótkim terminie. Praktyka pokazuje, że jest zwykle zbyt mało czasu na uzyskanie zgody Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych na odstąpienie od przetargu, a zwyciężają hurtownie książek nie oferujące, np. wydawnictw zagranicznych, gromadzonych w bibliotekach naukowych. Za sprowadzanie konkretnych tytułów hurtownie pobierają wysokie marże. W najbliższej przyszłości dotyczyć to będzie czasopism i wydawnictw elektronicznych.
- Pakiet ustaw podatkowych.
Obecnie obowiązujące ustawy zniechęcają do sponsorowania instytucji kultury i edukacji, ponieważ z tego tytułu nie można uzyskać znaczących ulg podatkowych.
- Pilnego uporządkowania wymaga sytuacja na rynku operatorów telefonii stacjonarnej i komórkowej. Bez tanich i szybkich łączy internetowych biblioteki nie mogą wypełniać swoich funkcji.
Poziom organizacyjny:
Biblioteki to nie tylko instytucje kultury, ale także centra informacji i edukacji, które muszą być efektywnie wykorzystywane do budowania w Polsce społeczeństwa informacyjnego. Niezadowalający poziom usług świadczonych przez biblioteki publiczne wynika nie tylko z niedostatków legislacyjnych, ale także z faktu, że w Polsce biblioteki nie są jeszcze niezbędne w sprawnym funkcjonowaniu społeczeństw lokalnych.
Sytuację można zmienić przez:
- Utworzenie efektywnej, skoordynowanej i szybkiej sieci informacyjnej bibliotek w Polsce.
- Ścisłą współpracę i koordynację działań z instytucjami edukacyjnymi oraz podmiotami zajmującymi się informacją i edukacją.
- Utworzenie punktów informacji europejskiej we wszystkich bibliotekach samorządowych - drożnej sieci wspomagającej rządowy projekt promowania, edukowania i informowania społeczeństwa o Unii Europejskiej.
- Koordynację działań z programem upowszechniania w szkołach dostępu do Internetu Interkl@sa.
- Włączenie sieci bibliotek publicznych do programów operacyjnych wojewódzkich strategii rozwoju.
- Wykorzystanie istniejącej infrastruktury sieci bibliotek publicznych do organizowanej sieci ośrodków informacji, telecentrów itp.
- Włączenie bibliotek publicznych do programów służących rozwijaniu małej i średniej przedsiębiorczości, np. w funkcji pośrednika w transferze informacji i innowacji.
- Znalezienie środków nie tylko z budżetu centralnego, ale również od organizacji pozarządowych i sponsorów prywatnych na wdrożenie projektu Biblioteka publiczna jako dystrybutor informacji.
|
 |