 |
Nie jestem fachowcem od kształcenia bibliotekarzy, ale niewykształconą bibliotekarka. Nie mam studiów bibliotekarskich i chyba ich nie zrobię, bo nie widzę takiej potrzeby. Choć uważam, że kształcenie jest niezmiernie ważne. Pracuje za to w bibliotekarstwie dwadzieścia lat i czegoś się tam nauczyłam - bardzo dużo samodzielnie i trochę na studiach podyplomowych (technologie komputerowe, zarządzanie), sporo na kursach, konferencjach, warsztatach, wyjazdach zagranicznych. Nieustannie pcha mnie do tego ciekawość świata, ludzi i konieczność bycia profesjonalistą w tym co robię. Także społecznikowska żyłka.
Zatem w moim przypadku można by powiedzieć, że nie potrzebne są studia bibliotekarskie, ale z drugiej strony przychodzą do mnie rokrocznie na praktyki biblioteczne coraz lepiej przygotowani absolwenci bibliotekoznawstwa i informacji toruńskiej uczelni i musze powiedzieć, że bardzo lubię tych młodych ludzi i uważam, że jednak warto ich tak kształcić, ale bardzo nowocześnie.
Może warto byłoby pójść w inne kierunki kształcenia, nasłuchiwać, jakich absolwentów potrzebują biblioteki (mam wrażenie, że na UW mają dobre ucho), czego im brakuje i modyfikować szybko programy kształcenia.
A nam brakuje: ludzi mówiących językami obcymi i to biegle, umiejących czytać projekty Brukseli, umiejących zarządzać takimi projektami, znający się na: zarządzaniu zespołem, wiedzą, wartościami, budowaniu strategii rozwojowych i finansach w bibliotekach, negocjacji, komunikacji społecznej.
Powiecie mi, że możemy zatrudniać ekonomistów. I tu się z wami zgodzę, ale tak może być w dużych bibliotekach, gdzie jest podział pracy i 160 pracowników. W malej bibliotece ta wiedza też może być przydatna (wchodzi na wieś SAPARD), bo kto wie, gdzie będzie można znaleźć pieniądze dla bibliotek i z kim trzeba będzie negocjować.
Zatem jestem za porządnym kształceniem fachowców dla bibliotek, archiwów, wydawnictw, specjalistów IT, ale niech to kształcenie ewoluuje.
I na Boga, kochani wykładowcy, uczcie bibliotekarzy planowania, projektowania, kreowania, opracowywania wizji, myślenia samodzielnego, przemawiania, organizowania pracy, rysowania struktur, itd. Kształćcie liderów bibliotek to i przyszłość będzie dla nich jaśniejsza.
|
 |