![]() | Nr 3/2004 (54), Czytelnictwo dzieci i młodzieży. Artykuł |
![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Anna Janus
| |||
![]() | ![]() |
![]() | Projekt Fundacji Bertelsmanna
„Biblioteka dla młodych klientów” to nazwa projektu realizowanego przez Fundację Bertelsmanna wspólnie z polskimi bibliotekami publicznymi.
W 2002 roku Fundacja Bertelsmanna ogłosiła ogólnopolski konkurs pod nazwą „Biblioteka dla młodych klientów” na stworzenie w dwóch miastach w Polsce modelowej biblioteki dla grupy wiekowej 13–25 lat. Aplikacje konkursowe złożyło 21 miast. Zwycięzcą została Miejska Biblioteka we Wrocławiu oraz Miejska Biblioteka w Olsztynie. Co zadecydowało o takim wyborze? Projekt realizowany jest przez trzy podmioty: miasto, Fundację Bertelsmanna oraz Miejską Bibliotekę Publiczną. Ogromne znaczenie miało tu zaangażowanie i wsparcie ze strony samorządu. Każde z miast: Wrocław i Olsztyn przyznało lokal na bibliotekę oraz budżet na remont umożliwiający przystosowanie tegoż lokalu do potrzeb biblioteki. Fundacja Bertelsmanna w sumie przeznaczy 453 T€ na aranżację wnętrza, wyposażenie techniczne, stworzenie ukierunkowanego na grupę docelową zbioru książek i mediów oraz stworzenie dróg dystrybucyjnych. Bardzo ważnym czynnikiem okazała się otwartość na zmiany Miejskich Bibliotek Publicznych oraz chęć przełamania stereotypu biblioteki – jako instytucji konserwatywnej. MBP we Wrocławiu i Olsztynie ponoszą koszty personalne całego zespołu biblioteki modelowej. Miejskie Biblioteki Publiczne zaakceptowały również wprowadzenie nowoczesnych metod zarządzania modelowymi placówkami. Przy realizacji projektu stworzono we Wrocławiu i Olsztynie dwa zespoły koordynacyjne. W skład zespołów wchodzą: kierownik projektu ze strony Fundacji Bertelsmanna, koordynator ze strony MBP oraz kierownik biblioteki modelowej (wybrany w drodze konkursu). Zespoły koordynacyjne obu miast spotykają się regularnie i informują o aktualnym stanie prac w każdym z miast, dzielą się doświadczeniami, wymieniają pomysłami, wspólnie negocjują ceny. Cele merytoryczne projektu to:
Oprócz celów merytorycznych jesteśmy zobowiązani do osiągnięcia konkretnych celów ilościowych. Zbudowanie filii modelowej dla młodych klientów ma doprowadzić do pozyskania nowych odbiorców oraz do wyraźnego wzrostu korzystania z biblioteki:
Wskaźniki te odnoszą się do wypożyczających, korzystających na miejscu, klientów on-line, uczestników imprez itp. Zrealizowanie tak ambitnych celów wymaga dokładnego rozpoznania środowiska. Dlatego też przeprowadzono w obu miastach badania ilościowe i jakościowe grupy docelowej. Badania te, prowadzone przez profesjonalną firmę IMAS International sp. z o.o., pozwoliły na:
Wyniki badań stały się wyjściową dla lokalizacji biblioteki, aranżacji wnętrza, stworzenia oferty (zbiory, usługi, nowe formy działań w bibliotece) oraz nowych dróg dystrybucji. W dalszej części komunikatu przedstawimy te elementy w odniesieniu do obu miast projektowych. „Mediateka” we WrocławiuBiblioteka dla młodych klientów we Wrocławiu jest położona w centrum miasta, w pobliżu miejsc przyciągających młodych ludzi (sklepów, restauracji, kin, pubów). Budynek przy Placu Teatralnym 5/6, w którym powstanie biblioteka, ma ciekawą historię. W połowie XVI wieku mieściła się tu słodownia „Strzeż się”, pod koniec XIX wieku przebudowano go gruntownie na palarnię kawy, której towarzyszyła słynna kawiarnia Ottona Stieblera. Po wojnie przebudowano go na salę gimnastyczną. Z zabytkowych wnętrz pozostała frontalna fasada oraz dwunawowe piwnice. Łącznie oba poziomy (sala gimnastyczna i piwnice) to ponad 800 m2. Architekt projektując wnętrze wyszedł z założenia, że chce połączyć „stare” z „nowym”. Zabytkowa fasada budynku, a w nim nowoczesna, skomputeryzowana biblioteka. Stąd zaproponował tzw. taśmę mediów, która będzie spiralnie przebiegać przez całą przestrzeń biblioteki. Na niej zostaną zawieszone komputery, umieszczone wszystkie nowe media (płyty CD z muzyką, filmy na kasetach VHS i DVD) oraz stanowiska do odsłuchu. Książki zostaną umieszczone na niskich regałach pod ścianami. Tam też znajdować się będą, w pewnych odstępach od siebie, stoliki do pracy indywidualnej czy też do przejrzenia książki. Biblioteka z założenia ma być przestrzenią otwartą, stąd czytelnia nie ma oddzielnego, zamkniętego pomieszczenia. Została ona wydzielona poprzez zawieszenie na taśmie półprzeźroczystej zasłony, dającej możliwość różnorodnej aranżacji wnętrza. W czytelni będzie kilka miejsc do pracy przy komputerze oraz swobodnie rozmieszczone na podłodze pufy. Młodzież ma się tam czuć swobodnie, ale ma też mieć możliwość spokojnej pracy. Lada i miejsce wypożyczeń przy wejściu stanowi początek taśmy. Naprzeciw lady zaprojektowano kafejkę, gdzie będzie można napić się kawy, herbaty, przejrzeć prasę. Celowo zostały tutaj umieszczone regały i półki na prasę. Taka dość futurystyczna aranżacja wnętrza została wybrana nieprzypadkowo. Chcemy stworzyć miejsce (alternatywne w stosunku do pubów, dyskotek, bezsensownego wałęsania się po ulicach i wystawania w bramach – tzw. blokersi), do którego młodzi ludzie chętnie będą przychodzić. Miejsce, w którym należy bywać.
Kolejnym, niezwykle ważnym elementem koncepcji biblioteki modelowej we Wrocławiu jest stworzenie atrakcyjnej dla młodych ludzi oferty. Części składowe tej oferty to: zbiory, usługi oraz nowe formy działań w bibliotece. Podstawę stanowić będzie bogaty i aktualny księgozbiór popularnonaukowy, który będzie realizował cele informacyjne biblioteki. Nie zabraknie też beletrystyki, przede wszystkim nowości. Zbiory prezentowane będą w poszczególnych grupach tematycznych (np. zajęcia lekcyjne: matematyka, fizyka, historia itd.; zawód i kariera: wybór zawodu, szukanie pracy, prawo pracy, zmiana kwalifikacji, dokształcanie, rodzina i praca; turystyka i podróże: kontynenty, państwa, miasta, turystyka piesza, rowerowa, zmotoryzowana). Mają one odpowiadać zainteresowaniom użytkowników oraz ułatwić im samodzielny wybór materiału. W miarę potrzeby można tworzyć nowe grupy tematyczne bądź wydzielać atrakcyjne podgrupy, np. powieści kultowe w ramach beletrystyki czy też nowe kierunki podróżowania w ramach turystyki i podróży. Pokaźną część zbiorów stanowić będą inne media: płyty CD z muzyką (różne rodzaje muzyki: rock, pop, hip-hop, techno, metal, folk, jazz, blues, muzyka filmowa, muzyka poważna), kasety VHS i płyty DVD z filmem (różne gatunki filmowe: sensacja, komedia, thriller, dramat, science fiction, fantasy, film obyczajowy, film muzyczny, adaptacje lektur szkolnych), multimedia (np. do nauki języków obcych), programy komputerowe (np. Lex Polonica). Ważnym uzupełnieniem zbiorów będzie bogaty wybór czasopism (50 tytułów) krajowych i zagranicznych.
Dalsze usługi, jakie chcemy zaoferować w modelowej bibliotece, to przede wszystkim: dostęp do Internetu (12 stanowisk komputerowych z dostępem do Internetu, w tym jedno ze specjalnym oprogramowaniem dla osób z wadami wzroku), aktualna informacja o zbiorach biblioteki modelowej oraz o wszystkich skomputeryzowanych filiach MBP we Wrocławiu (2 komputery z katalogiem), możliwość napisania i wydrukowania pracy na dany temat (2 komputery z pakietem Office, 2 drukarki, skaner), ksero (2 kopiarki: czarno-biała i kolorowa). Na początek chciałabym opisać stworzenie wirtualnej biblioteki, z której można skorzystać nie wychodząc z domu. Strona internetowa powinna być odzwierciedleniem realnie istniejącej biblioteki: informacje podstawowe o bibliotece (jak można się zapisać, regulamin, godziny otwarcia), informacja o zbiorach (dostępność na miejscu, możliwość wypożyczenia, możliwość rezerwacji poszukiwanej książki czy medium), informacje o wszystkich imprezach organizowanych przez bibliotekę (o tych, które się odbyły – recenzje, opinie; o planowanych przedsięwzięciach – harmonogram, warunki uczestnictwa), dane o zespole pracowników, nowości, rankingi, statystyki. Ciekawą propozycją dla młodych jest również Port Literacki – Wrocław. Jest to projekt przewidziany na lata 2004–2008, którego celem jest popularyzacja poezji współczesnej oraz animacja bieżących wydarzeń literackich. Cele te mają być realizowane poprzez cykl spotkań autorskich, warsztaty literackie, roczne plany wydawnicze. Formuła spotkań autorskich zakłada edukację stałej grupy odbiorców – od gimnazjum do matury – rzeczywiście zainteresowanych poezją. Młodzi ludzie będą mieli wyjątkową okazję do obcowania ze współczesną polszczyzną i do poznawania autorów, którzy tworzą lub będą tworzyć historię polskiej literatury. Warsztaty literackie są adresowane do wszystkich, którzy sami tworzą. Mają one uzmysłowić uczestnikom niedostatki ich warsztatu oraz zweryfikować, często zbyt optymistyczne, wyobrażenia o rynku wydawniczym w Polsce. Warsztaty literackie spełniają także ważną funkcję wychowawczą. Uczestnicy przedsięwzięcia stanowić będą elitę odbiorców wszelkich działań Portu Literackiego, będą współuczestniczyć w tworzeniu kolejnych projektów. Jeśli chodzi o plany wydawnicze, to są one ściśle związane z działającym dotychczas w Legnicy Biurem Literackim, którego działalność zbliżona jest do funkcji, jaką na Zachodzie pełnią agenci literaccy. Z każdym z autorów podpisywana jest długoterminowa umowa. W zamian Biuro zobowiązuje się do promowania autora, organizacji spotkań, dbania o jego wizerunek, zabiegania o tłumaczenia. Dzięki tym długoterminowym umowom wiadomo, kiedy ukażą się ich kolejne tytuły. To pozwala na wydawanie w każdym roku kalendarzowym od 10 do 15 tytułów. Są to pozycje m.in. Marcina Świetlickiego, Andrzeja Sosnowskiego czy Bohdana Zadury. Projekt nie ogranicza się wyłącznie do współpracy ze znanymi autorami, szansę na publikację ma praktycznie każdy. Ukoronowaniem opisanych wyżej działań będzie organizowany raz do roku Festiwal Literacki. W ramach Festiwalu, oprócz spotkań z młodymi twórcami, odbywać się będą koncerty muzyczne, spektakle teatralne, cykle filmowe oraz szereg imprez towarzyszących. Autorem i pomysłodawcą Portu Literackiego we Wrocławiu jest Artur Burszta, który stara się poprzez udział zagranicznych twórców nadać Festiwalowi Literackiemu wymiar europejski. Inną, niezwykle cenną, inicjatywą jest chęć stworzenia w bibliotece modelowej we Wrocławiu Info – Shopu, czyli w najprostszym tłumaczeniu sklepu z informacją.W ramach programu Unii Europejskiej – Młodzież – akcja Inicjatywy Młodzieżowe (www.youth.org.pl), młodzi ludzie działający już w Parlamencie Młodzieży Wrocławia chcą napisać i realizować swój własny projekt Info – Shopu. Przewiduje on gromadzenie, powielanie oraz udostępnianie szeroko pojętej informacji o wydarzeniach i instytucjach ważnych dla ludzi młodych. Zakres i rodzaje informacji nie są jeszcze do końca sprecyzowane, choć wiadomo, że na pewno znajdzie się w Info – Shopie informacja kulturalna i to nie tylko ta spektakularna, ale też ta niemająca szansy przebicia. W Info – Shopie znajdować się będą plakaty, ulotki, informatory, które będzie można ze sobą zabrać, a oprócz tego zostanie stworzona baza danych z adresami i telefonami instytucji zajmujących się problemami młodzieży (np. aktualne i sprawdzone telefony zaufania, instytucje zajmujące się narkomanią, alkoholizmem). Będzie też internetowa skrzynka zapytań, dla tych którzy mają problemy i nie mają odwagi zapytać wprost. Ważnym elementem całej koncepcji Biblioteki dla młodych klientów jest doradztwo zawodowe. W badaniach przeprowadzonych przez firmę IMAS młodzież nie tylko zaakceptowała, ale też mocno poparła pomysł stworzenia w bibliotece stałego punktu doradztwa zawodowego. Duża liczba szkół państwowych i prywatnych o różnych profilach i różnym poziomie nauczania, a z drugiej strony rosnące stale bezrobocie, to jedna z podstawowych przyczyn tak ogromnego zapotrzebowania na tego typu usługi. W Polsce instytucje zajmujące się młodzieżą są bardzo rozproszone (Centra Informacji i Planowania kariery, Biura Karier, Poradnie zawodowo-wychowawcze). Młodzi ludzie często nie wiedzą, do kogo się zwrócić z danym problemem. Punkt doradztwa zawodowego prowadzony będzie przez specjalistę (psycholog, pedagog) przygotowanego do kontaktu z młodzieżą. Oprócz informacji kierującej do odpowiedniej instytucji, punkt będzie prowadził ścisłą współpracę z tymi organizacjami. Planujemy organizowanie na terenie biblioteki, przy współpracy fachowców, różnych kursów i szkoleń z zakresu: wyboru szkoły, zawodu, autoprezentacji, zmiany kwalifikacji, efektywnego poszukiwania pracy. Nawiązaliśmy też współpracę z Instytutem Psychologii i Pedagogiki. Studenci ostatnich lat oraz absolwenci tego Instytutu chcą pod okiem opiekuna przeprowadzać szkolenia i treningi dla użytkowników biblioteki na interesujące młodzież tematy, np. mobbing w szkole, jak walczyć ze stresem, jak szybko i skutecznie się uczyć, jak być asertywnym. Młody człowiek uzyska w punkcie doradztwa również bezpośrednią poradę, np. jak napisać list motywacyjny czy CV. Zakupiony też będzie bogaty zbiór literatury z tej tematyki.
Chcąc stworzyć ciekawą i atrakcyjną ofertę dla młodzieży, zaprosiliśmy w ramach Wolontariatu Europejskiego dwóch młodych ludzi z zagranicy. Będą to dodatkowe osoby, które przez 9 miesięcy będą wspomagać pracę zespołu. Wolontariusze, jako osoby spoza środowiska bibliotekarskiego, osoby z innego kraju i z innej kultury, mogą swoim świeżym spojrzeniem i innym postrzeganiem rzeczywistości pomóc ocenić nasze działania, wnieść nowe pomysły. Nasza biblioteka pozwoli wolontariuszom: poznać kulturę i język polski, zainteresowania i problemy polskiej młodzieży; da im szansę rozwoju poprzez kontakt z młodym (10-cio osobowym) zespołem oraz z młodzieżą przychodzącą do biblioteki. Otwarcie „Mediateki” planowane jest w maju 2004 roku. Od listopada prowadzone są prace adaptacyjne budynku oraz prace związane z aranżacją wnętrza. Cały czas gromadzone są zbiory. Zakupione zostały już spore ilości zbiorów. Jednocześnie wspólnie z Fundacją oraz władzami miasta poszukujemy partnerów do współpracy, takich jak: instytucje miejskie i regionalne, oferujące informacje i usługi dla młodzieży oraz prywatne instytucje zainteresowane współpracą w formie np. sponsoringu, mecenatu nad Biblioteką dla młodych klientów. „Planeta 11” w OlsztynieW czerwcu 2004 roku planowane jest w Olsztynie otwarcie biblioteki dla młodych klientów w Olsztynie. Celem naszym jest – poprzez atrakcyjną ofertę zbiorów i różnorakość form pracy – zainteresowanie biblioteką jak największej liczby młodych osób dotychczas z bibliotek niekorzystających. Szczególna uwaga zwrócona zostanie na tzw. blokersów, młodzież z rodzin patologicznych i obszarów biedy. Chcemy, aby nasza biblioteka była alternatywnym dla pubów i ławek pod blokiem miejscem spotkań dla młodzieży, miejscem, z którego korzysta się częściej niż tylko wtedy, gdy potrzebna jest lektura szkolna bądź jej opracowanie.
Wszystkie nasze działania będą też prowadziły do tworzenia i wyrównania szans rozwoju i samorealizacji młodego pokolenia, co jest zgodne z głównym celem strategii państwa dla młodzieży ogłoszonej w sierpniu 2003 roku. Uczestnictwo w projekcie to również szansa dla nas, bibliotekarzy. Tworzymy tę placówkę od podstaw, korzystamy z najlepszych wzorców, uczymy się nowoczesnego sposobu zarządzania i organizacji pracy.
Jednym z podstawowych zadań miasta Olsztyn było przekazanie na potrzeby filii modelowej wyremontowanego budynku. Położony centralnie, przy głównej ulicy Olsztyna budynek jest obecnie siedzibą Planetarium i Biura Wystaw Artystycznych. Mieszczący się tutaj również salon gier to pomieszczenia przyszłej biblioteki. Dojazd do biblioteki jest bardzo dogodny z każdej dzielnicy miasta. Krzyżują się tu trasy licznych linii autobusowych, a dla zmotoryzowanych klientów przewidziano zmodernizowanie istniejącego już parkingu. Zaplanowano również wiatę dla rowerów, podjazd dla osób niepełnosprawnych, remont ciągów komunikacyjnych i mieszczącego się w budynku atrium. W najbliższym sąsiedztwie znajdują się szkoły różnego typu, Wydział Humanistyczny UWM, Ośrodek Sportu i Rekreacji, Teatr Lalek, ciąg sklepów oraz banki. Myślę, że liczne wycieczki odwiedzające Planetarium i wystawy w BWA nie ominą też naszej, bardzo przecież nowoczesnej, placówki. Podstawą dobrej pracy w każdej placówce bibliotecznej jest profesjonalny i przyjazny dla użytkowników personel. W tej chwili pracę w Planecie11 zadeklarowało 7 osób: 6 osób to pracownicy naszej sieci, 1 osoba pracuje w tej chwili jako wolontariusz. Nowością w naszej sieci bibliotek było wyłonienie kierownika placówki na drodze ogłoszonego konkursu. Kandydaci, oprócz CV i listu motywacyjnego, musieli przedstawić swoją koncepcję funkcjonowania placówki. Pracownicy to młodzi ludzie z dobrą znajomością języków obcych i obsługi komputera, z różnorodnym profilem wykształcenia (polonista, muzykolog, informatyk, germanista, planujemy również zatrudnienie psychologa). Pracownicy bez wykształcenia bibliotekarskiego od października 2003 roku podjęli studia podyplomowe w zakresie bibliotekoznawstwa na UWM. Każda z tych osób jeden dzień w tygodniu pracuje już na rzecz Biblioteki dla młodych. Uczą się obsługi systemu bibliotecznego „Sowa”, wszyscy przerabiamy kurs internetowy „Bibweb”, monitorujemy prasę i Internet pod kątem problematyki młodzieżowej, pomagamy wprowadzać jednostki medialne do katalogu komputerowego. Wszyscy deklarujemy pełną dyspozycyjność i duży zapał do pracy, którego powodem jest przede wszystkim możliwość udziału od podstaw w tym wyjątkowym przedsięwzięciu. Tworząc naszą modelową placówkę, chcemy jak najbardziej zbliżyć się do oczekiwań młodych ludzi. Biblioteka będzie realizować swoje zadania poprzez:
Zakładamy, że placówka będzie otwarta w godzinach 10.00–20.00, w soboty 10.00–16.00, w niedzielę w razie potrzeb (imprezy). Oczywiście potrzeby grupy docelowej będą tu priorytetowe. Bardzo ważna w naszym projekcie jest wyjątkowa oferta medialna, niespotykana do tej pory w naszych filiach.
Jak widać, zakładamy równowagę między tradycją i nowoczesnością. Nowością w naszej sieci będzie również nowatorskie, tematyczne, przyjazne dla użytkownika ustawienie zbiorów (np. szkoła, kariera, uroda, hobby, gorące tematy). Tylko filmy fabularne i nośniki z muzyką będą ustawione na osobnych, bardzo nietypowych meblach. Na regałach bibliotecznych zakładamy tzw. mix medialny. Wszystkie media dotyczące jednego tematu staną obok siebie. Nie będzie również wydzielonego księgozbioru podręcznego. Media zostaną oklejone na grzbietach różnokolorowymi naklejkami (czerwona – tylko na miejscu, pomarańczowa – rewers lub kaucja, zielona – swobodne wypożyczanie). Zakupu mediów dokonujemy w lokalnych hurtowniach, a przede wszystkim korzystając z Internetu (księgarnie internetowe wydawnictw i firm dystrybucyjnych). Zgodnie z preferencjami młodzieży rozbudowujemy działy dotyczące informatyki, języków obcych, turystyki. Nasz zasób widoczny w katalogu off-line MBP już w tej chwili wzbudza ogromne zainteresowanie potencjalnych klientów.
Wiek XXI jest nazywany wiekiem informacji. Swobodny i świadomy dostęp do niej jest podstawą społeczeństw demokratycznych. Młodzież, żeby nie zostać na marginesie społeczeństwa informacyjnego, musi nauczyć się korzystać z najnowszych zdobyczy technologii. Warmia to region biedny, nie każdy młody człowiek ma dostęp do komputera czy Internetu. Przez bogate (w stosunku do innych naszych filii) utechnicznienie placówki chcemy młodych ludzi nauczyć posługiwania się najnowszym sprzętem, oprogramowaniem, bazami danych czy wyszukiwania informacji przez Internet itp.
Chcemy nie tylko zapewnić swoim młodym klientom dostęp do Internetu (informacji, poczty, grup dyskusyjnych), ale będzie u nas można napisać na komputerze CV, pracę semestralną czy nawet magisterską, pograć w gry komputerowe, pouczyć się języków, złożyć gazetkę lub zrobić własną stronę WWW. Ważnym elementem projektu Fundacji Bertelsmanna jest prowadzenie w placówce modelowej doradztwa dla młodzieży. W naszej wstępnej koncepcji zakładaliśmy doradztwo zawodowe. Również przeprowadzone badania wykazały, że ten temat najbardziej interesuje młodzież. Od 2003 roku w każdym gimnazjum i liceum działają tzw. SZOK-i (Szkolne Ośrodki Kariery), w szkołach wyższych od paru lat działają Biura Karier, również OHP i działające przy Urzędzie Pracy Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej zajmują się szeroko pojętym doradztwem zawodowym. Naszą rolą byłoby kierowanie zainteresowanych osób do tych wyspecjalizowanych instytucji. Przeprowadzono już wstępne rozmowy z Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej (wzajemne kierowanie klientów, organizowanie przez Centrum spotkań w bibliotece). Planujemy również zatrudnienie psychologa ze specjalnością doradztwo zawodowe, który będzie moderatorem tej działalności w naszej placówce. Planujemy przeprowadzenie rozmowy z Miejskim Zespołem Profilaktyki i Terapii Uzależnień zmierzającej do nawiązania współpracy. Rozpatrujemy również możliwość doradztwa prawnego, w zakresie spraw rodzinnych i socjalnych, a także doradztwa z zakresu psychologii (przemoc, uzależnienia, kłopoty szkolne itp.).
Chcemy również nawiązać ścisłą współpracę ze szkołami i uczelniami w naszym mieście. Pomysł tzw. skrzynek tematycznych wypożyczanych do szkół (zestaw mediów na dany temat np. uzależnienia, UE, wybór zawodu), o którym opowiedziano nam na spotkaniu w siedzibie Fundacji Bertelsmanna w Gutersloh na pewno wykorzystamy.
Przy pomocy młodzieży planujemy również stworzenie tzw. linkownika, czyli pogrupowania adresów WWW najczęściej odwiedzanych stron (muzyka, sport, film, praca, zwierzęta itp.). Zaoszczędzi to młodym ludziom dużo czasu przy wyszukiwaniu ciekawych dla nich informacji. Ważnym elementem pracy bibliotek jest w dzisiejszych czasach wolontariat. Już w tej chwili w naszych filiach wolontariusze prowadzą zajęcia z dziećmi, biorą udział w akcji głośnego czytania, pomagają w odrabianiu lekcji. Wokół naszej placówki chcemy również zgromadzić młodzież o dużej wiedzy informatycznej, która mogłaby poprowadzić szkolenia dla swoich kolegów, a także brać czynny udział w tworzeniu naszej strony WWW. Napisaliśmy wniosek o przydzielenie 2 wolontariuszy w ramach programu „Młodzież”. Wzajemny kontakt młodych ludzi z różnych krajów europejskich zaowocuje na pewno ciekawymi akcjami i pomoże nawiązać nowe przyjaźnie, nie bez znaczenia jest też polepszenie obsługi klientów naszej placówki. Planujemy również nawiązanie współpracy ze studentami ostatnich lat Wydziału Psychologii UWM.
Mała galeria i mała scena to pomysły na umożliwienie lokalnym grupom teatralnym, literackim, muzycznym czy plastycznym zaprezentowanie swojej twórczości. Będziemy otwarci na inicjatywy młodzieżowe, już teraz zapraszamy wszystkich chętnych do współpracy. Nasza nowoczesność to również sposób, w jaki zamierzamy dotrzeć do potencjalnego klienta. Priorytetowym zadaniem jest udostępnienie czytelnikom katalogu OPAC. MBP pracuje w systemie bibliotecznym „Sowa”. W chwili obecnej prezentujemy nasz katalog aktualizowany raz w miesiącu w Internecie. Nowoczesna biblioteka powinna dysponować katalogiem on-line, w którym czytelnik widzi stan faktyczny księgozbioru, może dokonać rezerwacji czy prolongaty jednostki medialnej przez Internet. Zostały już przeprowadzone rozmowy z firmą „Sokrates” na ten temat.
Biblioteka będzie też posiadała własną stronę WWW aktualizowaną na bieżąco. Już w tej chwili możemy udostępnić nasz adres internetowy: www.planeta11.olsztyn.pl, który w tej chwili odsyła internautów na stronę domową MBP w Olsztynie (znajduje się na niej prezentacja projektu i umieszczane są na bieżąco informacje dotyczące Biblioteki dla młodych). Własna strona WWW i katalog on-line wirtualnie udostępnią naszą bibliotekę 24 h na dobę. Również fizycznie chcemy być dostępni przez cały czas, pomoże nam w tym zainstalowanie tresora. Postaramy się też wykorzystać doświadczenia firm handlowych w promowaniu usług bibliotecznych. Chcemy wyrobić sobie dobrą markę w naszym mieście. Już w tej chwili plastycy opracowują logo Biblioteki. Będzie ono wykorzystane przy produkcji gadżetów reklamowych (koszulki, czapeczki, długopisy, podkładki pod mysz, baloniki itp.), umieszczane na naszych wszystkich broszurach informacyjnych i plakatach, a w formie baneru widoczne na stronach współpracujących instytucji. Wydamy również informator na temat pracy biblioteki, ulotki reklamowe rozdawane będą w szkołach, pubach, na imprezach masowych, a także w filiach MBP. Nawiązaliśmy bardzo dobrą współpracę z mediami lokalnymi, a przede wszystkim z Gazetą Olsztyńską i radiem „WA-Ma” – wynikiem tej współpracy jest fakt, że Biblioteka dla młodych już w tej chwili jest znana w naszym mieście. Umieścimy reklamę Planety11 na autobusie miejskim. Planowane z wielkim rozmachem otwarcie placówki (przy współudziale radia „Wa-Ma”) przyczyni się do rozreklamowania naszej działalności. Przedstawione wyniki to wstępne koncepcje bibliotek dla młodych klientów. Prace i realizacja nad nimi cały czas trwają. Otwarcie bibliotek planowane jest w drugim kwartale br. ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |