Claude Laroque.
Wydział Konserwacji Dóbr Kultury, Departament Sztuk Graficznych
Universite Paris I Pantheon Sorbonne
Program 2001
Moduł 1. Zasady ogólne; 6 h
Tydzień 9.
Ogólne zasady konserwacji (1x3 h w 1 grupie).
Cele:
- Wprowadzenie pojęcie dziedzictwa.
- Nauka podstawowych zasad konserwacji.
- Nauka posługiwania się właściwym słownictwem.
Tydzień 10.
Ogólne zasady archiwistyki i bibliotekonomii.
Cele:
- Zapoznanie się z funkcjami centrów archiwalnych i bibliotecznych.
- Zrozumienie pochodzenia dokumentów archiwalnych i bibliotecznych.
- Zrozumieć podstawy klasyfikacji dokumentów.
- Zapoznanie się z fizyczną naturą dokumentów.
Moduł 2. Właściwości materiałów; 9 h
Tygodnie 11, 12, 13.
Monografia materiałów:
- papier, skóra i pergamin (2x3 h w 1 grupie),
- tekstylia, metal, wosk (1x1 h w 1 grupie),
- fotografia (1x2 h w 1 grupie).
Cele:
- Zdobycie podstawowej wiedzy na temat właściwości i struktury materiałów.
- Zapoznanie się ze specyficzną podatnością materiałów na czynniki niszczące.
Moduł 3. Zmiana materiałów; 18 h (2 h + 16 h ćwiczeń)
Tygodnie 14, 15, 16.
- Czynniki środowiska naturalnego (klimat, światło, zanieczyszczenia i czynniki biologiczne).
- Czynniki wewnętrzne (właściwe) materiałów, czynniki ludzkie, katastrofy
(1x2 h w 1 gr. + 2x4 h w 2 gr., tzn. w sumie 18 h).
Cele:
- Umiejętność ustalania zagrożenia. Umiejętność rozpoznawania zmian.
Moduł 4. Techniki; 74 h (4h + 70 h ćwiczeń)
Tydzień 17.
4 A. Użycie aparatury pomiarowej: (1x2 h w 2 gr., tzn. w sumie 4 h).
Cele:
- Zapoznanie się z zasadami funkcjonowania aparatury pomiarowej powietrza i światła.
- Umiejętność wzorcowania i konserwacji urządzeń.
- Umiejętność prawidłowej instalacji tych urządzeń.
Tydzień 18, 19, 20.
4.B. Przemieszczanie i transportowanie: (3x4 h w 2 gr., tzn. 24 h).
Cele:
- Umiejętność manipulowania dokumentami w czasie ich przenoszenia, odnawiania, klasyfikowania i organizowania wystaw tak, aby ich nie uszkodzić.
- Umiejętność przemieszczania dokumentów ciężkich i o nietypowych wymiarach bez szkody dla własnego zdrowia.
- Umiejętność przygotowywania do transportu dokumentów wymagających dezynfekcji lub w celu wypożyczenia ich na zewnątrz.
- Znajomość odpowiednich urządzeń dla różnych rodzajów transportowania i przemieszczania.
Tydzień 21, 22.
4.C. Odkurzanie (2x4 h w 2 gr., tzn. w sumie 16 h).
Cele:
- Zrozumienie, co to jest kurz i dlaczego niszczy dokumenty. Umiejętność rozpoznawania, co może być, a co nie może być odkurzane.
- Umiejętność wyboru takiej techniki odkurzania, aby oczyścić dokumenty, nie zmieniając ich.
Tydzień 23, 24, 25, 26.
4.D. Odnawianie dokumentów (1x2 h w 1 gr. + 3x4 h w 2 gr., tzn. w sumie 26 h).
Cele:
Tydzień 27, 28.
4.E. Ochrona w razie nagłych wypadków (2x2 h w 1 gr., tzn. 4 h).
Cele:
- Znajomość procedur w razie nagłych wypadków.
- Umiejętność przemieszczania dokumentów, które uległy katastrofie, i wspomagania osób odpowiedzialnych za suszenie dokumentów zamokniętych.
- Umiejętność przygotowywania dokumentów do dezynfekcji i dezynsekcji.
Moduł 5. Planowanie konserwacji zapobiegawczej; 10 h
Tydzień 21 lub 22.
Cele:
- Stworzenie planu w razie nagłych wypadków: umiejętność rozpoznawania katastrofy (zniszczenie), znajomość procedur postępowania w razie nagłych wypadków.
- Ustalenie planu odnawiania: znajomość najnowszych metod odnawiania.
Tłumaczenie z j. francuskiego: Małgorzata Dzierżak