 |
W dniu 7 grudnia br. w Warszawie odbyło się seminarium pt.: Innowacje w europejskich bibliotekach akademickich: tematy i zagadnienia, zorganizowane przez Bibliotekę Główną Politechniki Warszawskiej.
Pomysł spotkania był wynikiem nawiązanego kontaktu z dyrektorem Biblioteki Uniwersyteckiej w Exeter w Anglii Alasdairem Patersonem, podczas 25 konferencji IATUL w Krakowie w maju 2004 r. Seminarium zostało przeprowadzone przez Alasdaira Patersona i jego zastępcę Martina Myhilla. Na spotkanie zostali zaproszeni przedstawiciele kilkunastu akademickich bibliotek technicznych z całego kraju.
Program seminarium obejmował siedem bloków tematycznych, uwzględniających sugestie organizatorów i uczestników.
- Biblioteka i jej środowisko / Alasdair Paterson
- Międzynarodowe trendy technologiczne i socjoekonomiczne (sprzęt komputerowy, oprogramowanie, dostęp do Internetu i wiedza potrzebna do korzystania z niego, współpraca mediów, statystyki dostępu do Internetu),
- Współpraca międzynarodowa (LEONARDO, TEMPUS, IFLA, IATUL),
- Współpraca krajowa i regionalna (szkolnictwo wyższe w Wielkiej Brytanii - oceny jakości, listy wiodących uniwersytetów; finansowanie uniwersytetów; współpraca krajowa i regionalna w bibliotekach - CILIP, SCONUL, SUPC, CHEST, SESLi; szkolenie zawodowe).
- Problematyka finansowania bibliotek / Alasdair Paterson
- Metody podziału środków finansowych (budżet biblioteki głównej, przydział środków dla bibliotek wydziałowych, wspólne wydatki),
- Różnorodność i mnogość elementów wpływających na finanse bibliotek (liczba studentów i pracowników, dochody uczelni z badań, planowanie rozwoju, zakup czasopism (zasada big deal), systemy komunikacji komputerowej),
- Podział środków i budowa biznes planu biblioteki.
- Zasady (warunki) zatrudniania i rozwoju kadry / Martin Myhill
- Kadra jako najważniejsze źródło sukcesu (motywacja i przywództwo, postawa, narzędzia, regularne szkolenia, monitoring, gotowość podejmowania nowych zadań),
- Opis pracy (co jest potrzebne na poszczególnych stanowiskach, odpowiedzialność - przed kim?, godziny pracy, podstawowe umiejętności, kryteria selekcji, prawne przepisy dotyczące zatrudnienia),
- Permanentne szkolenia (polityka szkoleń, ocena szkoleń, okres próbny, zarządzanie przez kontakt z pracownikami - miejscami pracy),
- Motywacja (co motywuje kadrę?, status i postęp, wynagrodzenie, dodatkowe pieniądze, warunki pracy, wewnętrzne zadania).
- Budynki i przestrzeń / Alasdair Paterson
- Przestrzeń, która pasuje do zamierzeń - zgodna z przeznaczeniem miejsca (rozbudowa przestrzeni, najlepsze projekty - biorące pod uwagę zmiany funkcji w przestrzeni i jej rozbudowie),
- Adaptacje ("ulepszenia, budynki przyjazne dla użytkownika i przygotowane na zmiany w przyszłości - nowe trendy i potrzeby),
- Konflikty (jak pogodzić obecne potrzeby i nie zamykać drzwi na przyszłość, atrakcyjność architektoniczna a przygotowanie na przyszłość, ludzie kontra książki, kontra nowe tendencje),
- Finansowanie (pieniądze rządowe, pieniądze z Unii, regionalne, budżet uniwersytetu, pieniądze prywatne),
- Wymogi na teraz i na przyszłość (biblioteka czynna 24/7, możliwość podłączenia własnego sprzętu, możliwość grupowej nauki, dźwiękoszczelne pomieszczenia, klimatyzacja pracująca we właściwy sposób, miejsca parkingowe, samoobsługa, ochrona),
- Przykładowe problemy (II faza budowy w niedawno otwartym kampusie w Exeter - centrum dydaktyczne - I faza została zaprojektowana bez właściwej wizji przyszłości - obecnie istnieje potrzeba nowego budynku lub rozbudowy),
- Koszty (koszt nowego budynku, koszt przeprowadzki, rozbudowa, straty).
- Charakter zbiorów / Martin Myhill
- Krok w stronę publikacji on-line (wartość kolekcji drukowanej, pozytywy zbiorów online),
- Stan informacji elektronicznej (wzrost liczby piśmiennictwa o 30% między 1999 a 2002 r.),
- Rodzaje kolekcji on-line (własne zdigitalizowane zbiory, czasopisma drukowane i elektroniczne, pakiety elektroniczne czasopism, książki elektroniczne),
- Własne zdigitalizowane zbiory (zbiory archiwalne i historyczne, nagrane zbiory, mikrofisze, mikrofilmy, slajdy, prace naukowe),
- Niektóre problemy (koszty, specjalizacja, dostęp, prawa autorskie, zabezpieczenia w postaci drugiej kopii),
- Niektóre odpowiedzi (konferencje i raporty, lokalne depozyty, licencje krajowe, selekcja pakietów),
- Inicjatywy w Wielkiej Brytanii (NESLi2, roczne negocjacje, tworzenie baz danych, zakup archiwalnych pakietów czasopism elektronicznych, elektroniczna mapa dla edukacji, kolekcja filmów i innych mediów dla edukacji, inne).
- Dokąd zaprowadzą nas nowe technologie? / Martin Myhill
- Łatwa identyfikacja użytkownika (jedno logowanie, systemy identyfikacji użytkownika, bez względu na miejsce logowania),
- Usługi 24/7 (elektroniczne usługi informacyjne, permanentny katalog, system samoobsługi),
- Samoobsługa wypożyczeń (wyposażenie, sprzęt),
- Technologia RFID,
- Świat w miniaturze (palmtopy, USB),
- Łatwiejsze poszukiwania,
- Wyszukiwarki kontekstowe, linkowania baz,
- Wymiana danych,
- Wartość informacji drukowanej - czy kończy się świat druku?
- Zarządzanie informacją (warto wydawać pieniądze na właściwy cel) / Alasdair Paterson, Martin Myhill
- Wskaźniki (jak wygląda dobre zarządzanie, czy statystyka zabija fakty, jak dowiadujemy się, czego potrzebują nasi klienci),
- Co naprawdę jest nam potrzebne? (monitorowanie procesów, opinie użytkowników, działalność dostawców),
- Dlaczego monitorujemy problemy, analizy porównawcze, ocena wartości,
- Co jest dostępne? (system informacji o wypożyczeniach i wykorzystaniu źródeł, dostęp do informacji, źródła informacji),
- Ocena informacji (informacja zwrotna, grupy użytkowników, badania użytkowników i wykorzystania źródeł, benchmarking).
Prowadzący przedstawili problemy w ogólnym kontekście, odnoszącym się do bibliotek europejskich oraz akademickich bibliotek w Wielkiej Brytanii, wskazując jednocześnie implementację tych osiągnięć w Bibliotece Uniwersyteckiej w Exeter.
Prowadzący zachęcali uczestników do dyskusji i wymiany doświadczeń oraz do podjęcia wyzwania, jakim mogłoby być opracowanie wspólnego projektu w zakresie usług informacyjnych w ramach programu LEONARDO.
W spotkaniu, które prowadzono w języku angielskim, uczestniczyli przedstawiciele następujących bibliotek: Politechniki Warszawskiej, Politechniki Krakowskiej, Politechniki Poznańskiej, Politechniki Białostockiej, Politechniki Szczecińskiej, Politechniki Łódzkiej, Akademii Górniczo-Hutniczej, Akademii Świętokrzyskiej, Politechniki Wrocławskiej.
 |  |