![]() | Nr 1/2005 (62), Szkolenia dla użytkowników. Sprawozdanie | ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Bożena Bednarek-Michalska
| |||
![]() | ![]() |
![]() |
W ramach tego programu są organizowane seminaria, konferencje i warsztaty, które omawiają gorące tematy związane z zastosowaniem nowych technik w pracy bibliotekarzy, muzealników i archiwistów. Seminarium zorganizowane w Aarhus miało na celu przeanalizowanie sytuacji w poszczególnych krajach Europy w zakresie stosowania nowych metod i technik do szkoleń pracowników oraz pokazanie nowych dróg rozwoju dla ustawicznej edukacji. ![]() © do fotografii należy do organizatorów
Do Aarhus zaproszono 21 osób z 13 krajów Europy: Pierwszym mówcą był Gitte Larsen z The Royal School of Library and Information Science w Danii. Jego wystąpienie oscylowało wokół trendów i perspektyw ustawicznego kształcenia oraz pytania, czy metody i formy kształcenia bibliotekarzy są takie same, jak w wypadku innych grup zawodowych. Mr. Søren Nipper, pracownik duńskiego Ministerstwa Edukacji, wrócił do historii i opisał metody oraz formy kształcenia, jakie obowiązywały w tym kraju w poprzednich latach, by potem przejść do nowoczesnych zastosowań i pokazać różnice w podejściu, podkreślając zwłaszcza rolę e-learningu w nowej erze. Pozostali mówcy przedstawiali po kolei sytuację w swoich krajach ze wskazaniem na nowe metody i nowoczesne technologie stosowane w kształceniu. Przedstawicielka Polski przedstawiła założenia i realizację projektu BIBWEB - Fundacji Bertelsmanna, BUW i SBP - który już w kraju się zadomowił i jest znany wszystkim bibliotekarzom. Projekt wzbudził zainteresowanie, ponieważ był jedynym tego typu przedsięwzięciem z krajów Europy rozwijającej się. W sobotę wszyscy uczestnicy mieli okazję zwiedzić Innovation Lab w Katrinebjerg, Aarhus. Peter Dreyer - pracownik laboratorium - przedstawił najnowsze projekty realizowane czy testowane w instytucji i pokazał wynalazki związane z nowymi technologiami informacyjnymi, m.in.: elektroniczny papier (ink paper), elektroniczną książkę firmy Sony (prototyp do testowania). Wszystkim bardzo podobała się atmosfera panująca w tym laboratorium - zupełnie niebiurowa, rutynowa czy naukowa, raczej "luzacka" i "odlotowa", jak przystało na innowacyjny charakter tego miejsca. ![]() © do fotografii należy do organizatorów Bibliotekarze jak widać powyżej z wielkim przejęciem testowali książkę elektroniczną, mimo iż była napisana w języku japońskim. Po wystąpieniach wszystkich uczestników w 1 i 2 dniu seminarium odbyły się warsztaty, na których próbowano znaleźć wspólne linie, jakie mogą łączyć biblioteki, muzea czy archiwa, wspólne projekty, które można realizować, czy problemy, w jakich należałoby się wesprzeć. Wynikiem burzy mózgów był diagram powiązań łączących instytucje poszczególnych krajów. ![]() © do fotografii należy do organizatorów Głównymi organizatorkami tego spotkania były Anne-Marie Schmidt & Kristina Virtanen z Aarhus Public Libraries & Helsinki City Library. Szczegóły związane z seminarium i warsztatami można znaleźć na stronie Calimery http://www.calimera.org/, która udostępnia wszelkie dokumenty związane ze swoimi zrealizowanymi zadaniami. Sprawozdanie opracowała: Bożena Bednarek-Michalska, Toruń, grudzień 2004 r. ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |