![]() | Nr 1/2005 (62), Szkolenia dla użytkowników. Artykuł | ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Maria Anna Jankowska
| |||
![]() | ![]() |
![]() | Nowoczesne bibliotekarstwo akademickie opiera się nie tylko na modelu zorientowanym na czytelnika, ale również na modelu współpracy wszystkich funkcji (procesów) bibliotecznych, kooperacji pomiędzy bibliotekami, na modelu edukacyjnym bibliotek i aktywnym udziale w procesie dydaktycznym uczelni. Edukacyjna misja bibliotek zrodziła się we wczesnych latach siedemdziesiątych. Natomiast dziś w epoce technologii informatycznych i komunikacyjnych stała się niezbędnym zadaniem bibliotek, nie tylko akademickich, realizowanym w procesie edukacji informacyjno-komunikacyjnej. Termin "edukacja informacyjno-komunikacyjna", używany zamiennie z "information literacy", autorka niniejszego artykułu rozumie jako współistniejący proces świadomej konieczności posiadania i uzyskania informacji, jak i umiejętności jej analizowania, znajomości i oceniania jej źródeł oraz wykorzystywania nowoczesnych narzędzi informacyjnych i komunikacyjnych w pozyskiwaniu i prezentowaniu informacji. W procesie information literacy liczy się nie tylko świadomość konieczności posiadania informacji i umiejętność jej wyszukiwania, ale także jej efektywne wykorzystanie, ocena źródeł informacji oraz techniki prezentowania informacji. Dzisiejszy wykształcony w zakresie informacji - information literate student - to człowiek, który wie, kiedy i jaka informacja jest mu potrzebna, skąd ją uzyskać i jakimi narzędziami się posłużyć, potrafi ją ocenić, uwzględniając kryteria jakości informacji, oraz zaprezentować rezultat pozyskania informacji w końcowym produkcie, którym może być wykonane zadanie domowe, projekt, esej, wypracowanie, artykuł czy wystąpienie. O wadze i popularności zagadnienia information literacy świadczy ponad 5000 artykułów opublikowanych na ten temat od 1973 roku, z czego ponad 300 przypada na rok 2002[1]. Poniższy artykuł, poza teoretycznymi rozważaniami na temat information literacy, prezentuje także wstępne wyniki pracy w ramach projektu, na który autorka uzyskała grant w bibliotece Uniwersytetu Stanu Idaho. Zasadniczym celem tego projektu było zbudowanie portalu informacyjno-komunikacyjnego, pozwalającego na zaprezentowanie standardów information literacy gotowych do wykorzystania w procesie nauczania, w ramach podstawowych kursów uniwersyteckich z zakresu literatury, muzyki, historii, etyki oraz ochrony środowiska. Zapotrzebowanie na edukację informacyjno-komunikacyjnąZapotrzebowanie na nauczanie information literacy jest wynikiem następujących procesów:
Rewolucja informatyczno-komunikacyjna przejawia się w procesach i metodach wytwarzania, przechowywania, udostępniania i prezentowania informacji. Komputeryzacja, telekomunikacja, połączenia bezprzewodowe, digitalizacja, Internet, World Wide Web (Web) oraz szeroki wachlarz narzędzi, zasobów i usług elektronicznych zmieniły procesy tworzenia, dystrybuowania, przekazywania, gromadzenia, archiwizowania oraz zarządzania informacją. Nowe narzędzia i usługi oparte na digital technology w połączeniu z technologią opartą na słowie pisanym, jak i intermediate technology opartą na informacji analogowej dostępnej w postaci radia, telewizji i telefonu[2], są niezbędne w efektywnym procesie funkcjonowania oraz nauczania zarówno uczelni, jak i bibliotek akademickich. Rezultatem wykorzystania tradycyjnych czy nowoczesnych technologii informatyczno-komunikacyjnych jest ilość generowanej i dostępnej informacji. Z raportu Petera Limana i Hala R. Variana wynika, że w ciągu ostatnich trzech lat ilość produkowanej nowej informacji, przechowywanej na papierze, filmie, taśmach magnetycznych i optycznych, została podwojona[3]. Masa produkowanej informacji, którą David Shenk określa zjawiskiem "data smog[4], stanowi olbrzymią barierę w odszukaniu tej najbardziej potrzebnej i jakościowo cennej informacji. Zrozumienie istoty informacji i umiejętność zarządzania nią w złożonym świecie technologii informatyczno-komunikacyjnych jest kluczowym elementem w nauczaniu studentów, prowadzeniu badań naukowych i tworzeniu nowej wiedzy. Niezadowalający poziom edukacji studentów w opanowaniu technik informacyjnych, jak i informatyczno-komunikacyjnych, sprowokował amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotek Akademickich i Naukowych (Association of College and Research Libraries, ACRL) do sformułowania standardowych wskaźników pozwalających ocenić poziom wiedzy i umiejętności studentów osiągany w procesie information literacy[5]. Konkurencyjna gospodarka rynkowa oczekuje od absolwentów szkół wyższych nie tylko wiedzy dziedzinowej, ale i krytycznego myślenia, umiejętności znalezienia, oceny, zaprezentowania i zarządzania informacją oraz posługiwania się nowoczesnymi narzędziami informatyczno-komunikacyjnymi. Warunki i wymogi nowoczesnej gospodarki potrzebują absolwenta, który dysponuje szerokim wachlarzem wiedzy i umiejętności funkcjonowania jako wykształcony informacyjnie i informatycznie obywatel. Zdobycie właściwej edukacji informacyjno-komunikacyjnej jest szczególnie ważne dla studentów rozpoczynających studia, w okresie kształtującym ich akademickie nawyki, które będą rozwijali do czasu ukończenia studiów, jak i później. Rezultatem kształcenia w zakresie information literacy mają być podstawy koniecznego dziś procesu uczenia się przez całe życie. W warunkach konkurencyjnej gospodarki rynkowej nikt nie ma gwarancji, że zdobyty raz zawód czy wykształcenie będą docelowymi. W związku z tym absolwenci zasilający tę gospodarkę muszą posiadać nie tylko wiedzę zawodową, ale i umiejętności pozwalające im na wyszukanie źródeł informacji, jak i posługiwanie się narzędziami informatyczno-komunikacyjnymi, co jest niezbędne do podejmowania ważnych decyzji życiowych, zawodowych i społecznych. Powszechna edukacja informacyjno-komunikacyjna jest kluczowym elementem funkcjonowania nowoczesnego społeczeństwa informacyjnego. Zdobyta w jej wyniku wiedza nie ogranicza się tylko do informacji i komunikacji, ale obejmuje umiejętności w zakresie korzystania z różnych form informacji, mediów, komputerów czy Internetu. Wynikiem tej edukacji ma być information literate uczeń i student, gotowy do aktywnego działania i udziału w społeczeństwie informacyjnym. Procesy gospodarczo-technologiczne i społeczne spowodowały, że programy amerykańskiego nauczania, począwszy od szkół podstawowych do wyższych, uznały powszechne nauczanie informacyjno-komunikacyjne za nieodzowny komponent kształcenia uczniów i studentów. W odpowiedzi na to bibliotekarze szkolni, jak i akademiccy szybko wywalczyli sobie znaczącą rolę w procesie jego realizacji[6]. Rola informacji i komunikacji w procesie nauczania akademickiegoZapotrzebowanie na programy information literacy w szkołach wyższych wpłynęło na zmianę oferowanych przez biblioteki akademickie dotychczasowych programów - z przysposobienia bibliotecznego na szkolenia informacyjno-komunikacyjne, silnie wzbogacone elementami wiedzy o komputerach, mediach i Internecie. W amerykańskich bibliotekach akademickich tradycyjny program przysposobienia bibliotecznego zastąpiony został dziś programem information literacy, wspierającym program nauczania danego uniwersytetu. Zjawisko to związane jest mocno z powszechnym przeświadczeniem, że nauczanie treści przedmiotu pogłębia się, wprowadzając elementy efektywnego wyszukania i zastosowania informacji naukowej. Jednocześnie stwierdzono, że efektywność nauczania information literacy uwarunkowana jest umiejętną jego integracją z programem nauczania poszczególnych dyscyplin czy przedmiotów[7]. Założenia powyższe stanowiły teoretyczną hipotezę projektu badawczego, którego celem było wkomponowanie programu informacyjno-komunikacyjnego do siedmiu obowiązkowych kursów oferowanych studentom pierwszego i drugiego roku na Uniwersytecie Stanu Idaho. Prawidłowe zintegrowanie elementów tego programu wymagało ścisłej współpracy wykładowców, bibliotekarzy oraz przedstawicieli działu medialno-komputerowego. W staraniach o finansowe wsparcie projektu uczestniczyli: koordynator programu kursów obowiązkowych oraz dwóch bibliotekarzy. Mimo wyniku ostrej konkurencji w staraniu o fundusze, projekt zatytułowany Zintegrowanie programu information literacy w nauczaniu obowiązkowych kursów na Uniwersytecie Stanu Idaho wygrał, uzyskując pozytywne oceny członków rady edukacji Stanu Idaho oraz władz uczelni. Dwa główne zadania opisywanego projektu badawczego koncentrowały się wokół następujących działań:
Portal Komunikacyjno-Informacyjny - przykład realizacji programu information literacyZadanie portalu polega na zebraniu w jednym, łatwo dostępnym miejscu, teoretycznych i praktycznych treści programu informacyjno-komunikacyjnego wraz z ćwiczeniami krytycznego myślenia i testami weryfikującymi nabytą wiedzę i umiejętności[8]. Portal składa się z następujących czterech modułów: moduł informacyjno-komunikacyjny, moduł oceny, moduł źródeł elektronicznych oraz moduł krytycznego myślenia. Moduł informacyjno-komunikacyjny zbudowany jest z pięciu uzupełniających się elementów:
Moduł oceny pełni funkcję sprawdzającą wiadomości i umiejętności nabyte w wyniku pracy z modułem informacyjno-komunikacyjnym. Krótkie testy z wielowariantowymi odpowiedziami pozwalają użytkownikom portalu samodzielnie ocenić zdobytą wiedzę i umiejętności. Moduł źródeł elektronicznych pełni funkcję archiwum dokumentów źródłowych dla sześciu obowiązkowych kursów uczestniczących w projekcie: Współczesna Literatura Amerykańska; Nowy Dziki Zachód; Generacja Jazz, Blues i Hip Hop; Seks i Kultura: Kobiety i Mężczyźni XXI wieku; Etniczność, Rasa i Tożsamość w Mediach oraz Kultura Hiszpańska. Moduł ten ułatwia dostęp do elektronicznych źródeł informacyjnych potrzebnych studentom do studiowania, a wykładowcom do przygotowania zajęć, kursów i zadań domowych. Moduł krytycznego myślenia, w całości opracowany przez profesora filozofii, przedstawia etapy procesu krytycznego myślenia, niezbędnego w procesie analizowania literatury i studiowania. Zaletą modułu jest to, że komponenty są opracowane tak elastycznie, aby mogły być wykorzystane nie tylko w ramach podstawowych kursów objętych grantem, ale również na innych kursach akademickich. Weryfikacja realizacji zadań portalu - pomoc studentom, nauczycielom/profesorom oraz użytkownikom mieszkającym w stanie Idaho w szukaniu, ocenie i prezentacji informacji oraz w zdobyciu kompetencji informacyjnych i komunikacyjnych określonych poprzez ACRL - nastąpi poprzez analizę danych statystycznych, mówiących o skali i zakresie wykorzystania prezentowanego portalu. Skuteczność powszechnej edukacji informacyjno-komunikacyjnejEfektywność nauczania information literacy uwarunkowana jest nie tylko strategicznymi programami określającymi cele, środki i wskaźniki oceny programów informacyjno-komunikacyjnych. Zależy ona także w dużej mierze od sposobów ich realizacji. Skuteczność powszechnej edukacji informacyjno-komunikacyjnej zależy także w dużej mierze od fachowości i współdziałania jej wykonawców - nauczycieli, profesorów, bibliotekarzy oraz informatyków. Drugim celem opisanego projektu badawczego było stworzenie właściwej atmosfery współpracy pomiędzy wykładowcami podstawowych kursów obowiązkowych, bibliotekarzami realizującymi programy information literacy i informatykami. Zespołowe opracowanie metod i technik podnoszących efektywność wyszukiwania, oceniania, twórczego zastosowania, prezentowania i dystrybucji informacji oraz ich praktycznego wykorzystania przez studentów, stanowi ważny element gwarantujący sukces tworzonego programu informacyjno-komunikacyjnego. Efektem właściwej współpracy całego zespołu ma być kształcenie studentów osiągających poziom wiedzy i umiejętności informacyjno-komunikacyjnych zgodny ze standardami i wskaźnikami ustalonymi przez ACRL. Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych po rocznym okresie korzystania z portalu określą stopień kompetencji informatycznej, informacyjnej i komunikacyjnej studentów sześciu podstawowych kursów obowiązkowych. Podsumowanie i wnioski końcoweWe współczesnym świecie rządzonym przez reguły konkurencyjnej globalnej gospodarki rynkowej, w warunkach ciągle zmieniających się technologii informatyczno-komunikacyjnych, powszechne nauczanie information literacy stało się koniecznością, a nie wyborem. Skuteczność nauczania information literacy zależy od innowacyjnych programów informacyjno-komunikacyjnych, wykorzystujących nowoczesne technologie wizualne i medialne, prawidłowo wkomponowane do treści nauczanych przedmiotów akademickich. Efektywność natomiast zależy od wysokiego poziomu nauczania i ścisłej współpracy bibliotekarzy, jak i nauczycieli akademickich. Przed bibliotekarzami akademickimi stanęło ogromne zadanie kreowania, realizowania programów information literacy w trakcie procesu nauczania. Powszechna edukacja informacyjno-komunikacyjna powinna być jednym z naczelnych działań bibliotek akademickich. Jest to szczególnie istotne w dobie dominującej popularności Google i Amazon.com pośród obecnej i przyszłej generacji studentów. Strategia Informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska, jako dokument Urzędu Komitetu Badań Naukowych w czterech obszarach strategicznego działania w kierunku budowy społeczeństwa informacyjnego Europy, wymienia powszechną edukację informatyczną obok powszechnego Internetu szerokopasmowego dla szkół, Wrót Polskich (administracja publiczna dla społeczeństwa informacyjnego) i polskich treści w Internecie[9]. Niemniej jednak, ten pierwszy dokument polskiej administracji omawiający strategię informatyzacji kraju, nie definiuje oraz nie określa zadań i realizatorów powszechnej edukacji informatycznej. Dokument ten nie wspomina o roli bibliotekarzy w realizacji tego programu. Warto więc, aby sami bibliotekarze zapytali - jak i kto realizować będzie ten ambitny plan informatyzacji Polski? Podziękowanie: autorka gorąco dziękuje pani Lidii Derfert-Wolf za opinię na temat artykułu. Przypisy[1] ZABEL, D.A. Reaction to "Information Literacy and Higher Education". Journal of Academic Librarianship 2004, 30 (1), s. 17. [2] JANKOWSKA, M.A. Identifying University Professors' Information Needs in the Challenging Environment of Information and Communication Technologies. Journal of Academic Librarianship 2004, 31 (1), s. 51-66. [3] LIMAN, P., VARIAN, H.R. How Much Information? [on-line]. 2003 [dostęp 2 stycznia 2005]. Dostępny w World Wide Web: http://www.sims.berkeley.edu/research/projects/how-much-info-2003/. [4] SHENK, D. Data Smog: Surviving the Information Glut. San Francisco: HarperCollins Publishers, 1997. [5] American Library Association. Information Literacy Competency Standards for Higher Education [on-line]. 2003 [dostęp 2 stycznia 2005]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/informationliteracycompetency.htm. [6] American Library Association. Characteristics of Programs of Information Literacy that Illustrate Best Practices [on-line]. 2003 [dostęp 2 stycznia 2005]. Dostępny w World Wide Web: http://www.ala.org/ala/acrl/acrlstandards/characteristics.htm. [7] QUARTON, B. Research Skills and the New Undergraduate. Journal of Instructional Psychology 2003, 30 (6), s. 123. [8] W chwili pisania powyższego artykułu prototyp portalu dostępny pod adresem: Idaho Communication and Information Portal [on-line]. [dostęp 9 stycznia 2005]. Dostępny w World Wide Web: http://www.webpages.uidaho.edu/~majanko/sboegrant/index.htm. [9] Urząd Komitetu Badań Naukowych. Strategia Informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej - ePolska [on-line]. 2003 [dostęp 2 stycznia 2005]. Dostępny w World Wide Web: http://www.informatyzacja.gov.pl/scripts/detail.asp?id=78. ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |