![]() | Nr 2/2006 (72), @your library. Artykuł | ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Michael Dowling
| |||
![]() | ![]() |
![]() | Jak zrodził się pomysł przeprowadzenia "Kampanii na rzecz Bibliotek Amerykańskich"Biblioteki amerykańskie zawsze cieszyły się dobrą opinią użytkowników, jednak z chwilą powstania Internetu w połowie lat 90., wśród ustawodawców i administratorów zapanowało przekonanie, że wszystko będzie dostępne w Internecie, wobec czego biblioteki nie będą już potrzebne. Bibliotekarze zaczęli się obawiać, że czytelnicy budowali opinię o bibliotekach, mając przed oczami obraz starej, tradycyjnej biblioteki, w której znajdują się jedynie książki i katalogi kartkowe. Nie byli świadomi tego, że w bibliotekach zawsze wykorzystywano nowe technologie z myślą o usprawnianiu usług świadczonych czytelnikom, a także nie zdawali sobie sprawy, że biblioteka to coś więcej niż składnica książek. W odpowiedzi na te obawy wyrażane przez swoich członków, Stowarzyszenie Bibliotek Amerykańskich (ALA) zdecydowało zainicjować akcję edukacyjną mającą na celu utrwalanie w świadomości społecznej, nieocenionej roli bibliotek publicznych, szkolnych, uczelnianych i specjalnych, a także bibliotekarzy w XXI wieku. Zewnętrzne oraz wewnętrzne cele kampaniiCzłonkowie ALA oraz pracownicy tej organizacji najpierw określili zewnętrzne oraz wewnętrzne cele, a także zadania kampanii. Zewnętrzne cele to:
Wewnętrzne cele to:
Hasło kampaniiFachowcy twierdzą, że musi upłynąć 5 do 10 lat, zanim dane hasło ? powiedzenie, slogan - utrwali się w świadomości ludzi, tak więc ALA musiała zdecydować się na takie hasło kampanii, które mogłoby pasować do różnego typu bibliotek. Po naradach członków ALA oraz doradców wybrano hasło ?@ your library? (w twojej bibliotece), które pokazuje, jakie są cele akcji. W języku angielskim symbol @ używany w Internecie odczytuje się jako ?at?, czyli ?w?, tak więc znak @ mógłby oznaczać zarówno ?at?, jak i to, że bibliotekom nieobca jest technika, oraz że są one już bibliotekami XXI wieku. Słowo ?your? (twoja) wskazuje na właściciela, jakim są użytkownicy, czyli społeczeństwo; to jest ich biblioteka. Organizując ?Kampanię na rzecz Bibliotek na Świecie?, szybko zorientowaliśmy się, że hasło tej kampanii czy też slogan, tłumaczone na inne języki, trzeba będzie zmodyfikować, tak aby miało ono sens. Ucieszyło nas to, że stowarzyszenia bibliotekarskie wykazały się inwencją w przystosowywaniu, czyli tłumaczeniu hasła, wybierając na przykład takie, jak ?@lla tua biblioteca?. Rozdysponowanie zasobówCzłonkowie ALA zdawali sobie sprawę, że aby kampania odniosła sukces, należy zainwestować w nią zarówno pieniądze, jak i zasoby ludzkie. Tak więc stworzono dwa stanowiska dla pracowników zajmujących się promocją kampanii. W ciągu czterech lat prowadzenia akcji, ALA zainwestowała 650 000 dolarów, a dzięki pozyskaniu partnerów otrzymała dodatkowo 1 000 000 dolarów na finansowanie akcji. Stowarzyszenia bibliotekarskie w innych krajach nie będą w stanie wyasygnować takich funduszy, jakie ALA przeznaczyła na nasze działania, ale wraz z bibliotekami będą długo prowadzić akcję pod tym hasłem i będą musiały przeznaczyć na nią odpowiednie fundusze, jeśli chcą, aby się powiodła. Mamy nadzieję, iż organizując ?Kampanię na rzecz Bibliotek na Świecie?, zachęcimy biblioteki światowe do współdziałania, do podejmowania wspólnych inicjatyw, dzielenia się pomysłami, aby kampanie takie, prowadzone w różnych krajach, miały łatwiejszą drogę do sukcesu, nawet przy bardzo ograniczonych środkach finansowych. Szczegóły dotyczące kampaniiAtutem ALA oraz innych stowarzyszeń bibliotekarskich, takich jak Associazione Italiana Biblioteche (AIB), jest to, że przygotowują one ogólnokrajowe kampanie oraz rozpowszechniają materiały, które mogą być wykorzystywane i przystosowywane przez biblioteki regionalne oraz lokalne. Biblioteki w Stanach Zjednoczonych, tak jak we Włoszech i w innych krajach, walczą o to, aby przyciągnąć uwagę społeczeństwa. ALA, a także inne stowarzyszenia bibliotekarskie, potrafią zorganizować kampanie, ale odniosą one sukces tylko wtedy, gdy bibliotekarze będą pracować z entuzjazmem na rzecz tych kampanii, będą identyfikować się z nimi oraz wykorzystywać je w promowaniu swoich bibliotek. ALA zamieszcza teraz hasło promocyjne ?@ your library? na wszystkich swoich materiałach, na drukach firmowych, wizytówkach, w listach elektronicznych itp. To samo powinny robić biblioteki. Aby kampania została dobrze przyjęta, ALA ściśle współpracowała z bibliotekami stanowymi ze wszystkich 50 stanów i z 50 amerykańskimi stowarzyszeniami bibliotekarskimi, które należą do ALA, starając się uzmysłowić im, jak celowy i ważny jest ich udział w tej krajowej kampanii, dzięki której mogą promować siebie oraz biblioteki danego regionu. Przed rozpoczęciem kampanii przynajmniej jedna biblioteka z każdego stanu zgłosiła ALA gotowość uczestniczenia w niej. Aby przyciągnąć uwagę społeczeństwa, ALA nakłoniła panią prezydentową Laurę Bush, byłą bibliotekarkę, do wzięcia udziału w uroczystości inauguracji kampanii, która odbyła się w czasie ?Tygodnia Bibliotek Krajowych? w kwietniu 2001 roku. Już w czasie Dorocznej Konferencji ALA w czerwcu 2001 roku, a także na każdym następnym spotkaniu, ALA prowadziła prezentację kampanii, na których przedstawiała najnowsze jej programy, które mogą być wykorzystane w różnych bibliotekach. Stworzyła stronę internetową z informacjami o kampanii, która przyda się bibliotekom i organizacjom bibliotecznym w promowaniu kampanii na szczeblu lokalnym. Adres tej strony: http://www.ala.org/ala/pio/campaign/campaignamericas.htm. Przedstawione są tam cele kampanii i najważniejsze informacje o niej, zdjęcia i elementy graficzne do ściągnięcia za darmo, promocyjne materiały prasowe, informacje o poszczególnych kampaniach. Udział bibliotek w kampaniiW kampanii uczestniczyły biblioteki wszystkich typów. Działały one indywidualnie w ramach sieci bibliotecznych, stowarzyszeń lub bibliotek stanowych albo też występowały w imieniu na przykład dwóch takich organizacji. Nie wiemy, ile dokładnie bibliotek uczestniczy w kampanii, ale jest ich bardzo dużo, sądząc po ilości bibliotek uczestniczących w programach sponsorowanych. Biblioteki mają możliwość umieszczenia na stronach internetowych kampanii informacji o tym, czego dokonały w ramach kampanii pod hasłem ?@ your library?, aby inne biblioteki mogły o tym przeczytać. Wiele bibliotek czy też stowarzyszeń w różnych stanach zrealizowało swoje programy w oparciu o kampanię ?@ your library?, a niektóre z nich nawet podjęły współpracę, aby dysponować większymi środkami oraz zwiększyć zasięg swoich działań. Okazało się, że biblioteki z mniejszych stanów mogły więcej skorzystać z tego programu z tego powodu, iż miały ograniczone środki finansowe. Arkansas State Library oraz stowarzyszenie bibliotekarskie Arkansas State Library Association przez ostatnie trzy lata prowadziły wspólną akcję łączącą kampanię ?@ your library? z organizowanymi w lecie akcjami promującymi czytelnictwo wśród dzieci. Biblioteki i stowarzyszenia bibliotekarskie z różnych stanów przeznaczyły swoje fundusze na te programy lub też wystąpiły o dotacje do instytucji stanowych lub federalnych, o które mają prawo się ubiegać. Oklahoma Department of Libraries (ODL) skorzystał z dotacji federalnych, aby przeprowadzić kampanię promocyjną oraz reklamową w telewizji obejmującą cały stan i promującą 210 bibliotek publicznych z tego stanu pod hasłem ?@ your library?. Wyprodukowano i wyemitowano dwa spoty reklamowe, jeden skierowany do różnorodnych odbiorców, a drugi jedynie do młodych ludzi. Ośrodek świadczący usługi dla niepełnosprawnych czytelników Maine State Libraries Library Outreach Service zorganizował kampanię pod hasłem ?You CAN get there from here...@ your library? (?MOŻESZ się tam dostać stąd... w twojej bibliotece?), która miała na celu dotarcie do tej grupy użytkowników z informacją o tym, że biblioteka może dostarczać im książki pocztą (Books by Mail), oferuje także książki do słuchania (Talking Books) oraz publikacje drukowane dużą czcionką (Large Print). Biblioteka publiczna na Florydzie, Clearwater Public Library, przygotowała plakaty i banery ze zdjęciem młodych ludzi pracujących w tej bibliotece jako wolontariusze, które to zdjęcie umieszczono na lokalnych autobusach jeżdżących po całym stanie. Na plakacie były zdjęcia wszystkich grup nastolatków pracujących w bibliotece. Zamieszczono też na nim hasło reklamowe: Masz książki? Szukaj ich ?w swojej bibliotece? (Got books? Find them @ your library). Banery umieszczono na 20 autobusach, a w 158 hasło reklamowe, które mogło przeczytać codziennie około 32 tysiące podróżujących. Ponad tysiąc osób zgłosiło się po karty biblioteczne w ciągu miesiąca i każdy otrzymał plakat za darmo. Biblioteka University of Hawaii at Manoa Library przeprowadziła w czasie Narodowego Tygodnia Bibliotek 2002 akcję promocyjną informującą o bogatych zbiorach i usługach jedynej w tym stanie sieci uczelni publicznych pod hasłem Ideas flow @ your library (Przepływ myśli w twojej bibliotece). Element znaku graficznego to wulkan, nad którym umieszczono znak @. Infoliteracy @ your library (Umiejętność zdobywania informacji w twojej bibliotece) to nazwa kursu internetowego o usługach oferowanych w tych bibliotekach. Rozwijanie ?Kampanii na rzecz różnych typów bibliotek??Kampania na rzecz Bibliotek Amerykańskich? miała być prowadzona w różnego typu bibliotekach, choć fundusze utworzone przez ALA na początku tej akcji w 2001 roku nie były największe. Aby rozwinąć kampanię i nadać jej rozmachu, oddziały ALA do spraw bibliotek uczelnianych, szkolnych i publicznych przygotowały kampanie skierowane do konkretnego odbiorcy, wychodzące naprzeciw konkretnym potrzebom i problemom swoich bibliotek. Informacje o kampaniach prowadzonych przez tego typu biblioteki oraz o stosowanych narzędziach i materiałach dostępne są w Internecie. Tak samo jak w przypadku innych materiałów promocyjnych, przygotowanych przez ALA dla celów prowadzonej przez to stowarzyszenie kampanii, mają one na celu zachęcić innych uczestników ?Kampanii na rzecz Bibliotek na Świecie? do przystosowania tych materiałów do swoich potrzeb. Biblioteki szkolneAmerykańskie Stowarzyszenie Bibliotek Szkolnych (AASL), będące oddziałem ALA, prowadzi kampanię, która ma na celu zachęcać do ściślejszej współpracy z innego typu bibliotekami, dbać o podnoszenie kwalifikacji zawodowych specjalistów do spraw mediów pracujących w bibliotekach szkolnych, zapewniać narzędzia i materiały opracowane dla konkretnego odbiorcy, które będą pomocne w pracy specjalistów do spraw mediów z bibliotek szkolnych. Kampania ma na celu:
Biblioteki uczelnianeW 2003 roku, o bibliotekach uczelnianych i naukowych, a także o bibliotekarzach z tych bibliotek mówiono w kontekście nowej Kampanii na rzecz Bibliotek Akademickich i Naukowych opracowanej wspólnie z Stowarzyszeniem Bibliotek Akademickich i Naukowych (ACRL). Kampania ta ma na celu:
Kampania ta skierowana jest przede wszystkim do studentów, wykładowców, naukowców, dyrektorów i pozostałych pracowników, a w drugiej kolejności do absolwentów, darczyńców, organizacji dostarczających środki finansowe, członków zarządu, decydentów, rodziców, do ogółu społeczeństwa i do przedstawicieli mediów. Biblioteki publiczneWe wrześniu 2004 roku należące do ALA Stowarzyszenie Bibliotek Publicznych (PLA) rozpoczęło kampanię nazwaną ?Smartest Campaign-Get it Use it @ your library? (Inteligentna Kampania - podejmij ją i przeprowadź w swojej bibliotece). Cele tej kampanii:
ALA, tak samo jak AIB, nagradza biblioteki, które najlepiej prowadzą kampanię promocyjną pod hasłem ?@ your library?. Pozyskaliśmy też sponsora, firmę Grolier Company, która ufundowała nagrodę pieniężną dla najlepszej biblioteki. Podejmowanie wspólnych działań w celu rozszerzenia zasięgu kampaniiChociaż ALA to duża organizacja dysponująca określonymi zasobami finansowymi, to jednak nie są one wystarczające do samodzielnego przeprowadzenia krajowej kampanii na szeroką skalę. Musieliśmy znaleźć chętnych do współpracy, dla których ważne byłoby umacnianie znaczenia bibliotek i informacji. Stowarzyszenia powinny dysponować gotowymi kryteriami pozwalającymi zaakceptować partnerów współpracujących nie tylko w trakcie kampanii, ale także przy każdym wspólnym przedsięwzięciu. ALA współpracowała z wieloma organizacjami i firmami w kampaniach informacyjnych skierowanych do różnych odbiorców. Jak już nadmieniłem, partnerzy ci przekazali milion dolarów na cele kampanii, a także pomogli w jej popularyzacji. Dzięki takim partnerom biblioteki oraz ich użytkownicy mogą uczestniczyć w przygotowanych akcjach i odnosić z nich korzyści. Pierwszą firmą, która wsparła ?Kampanię na rzecz Bibliotek Amerykańskich?, była firma 3M. Liga baseballowa (Major League Baseball)ALA, razem z Major League Baseball, przeprowadziła akcję pod hasłem ?Join the Major Leagues @ your library? (Witamy w pierwszych ligach w twojej bibliotece), aby uczcić i wypromować dwie najstarsze amerykańskie instytucje ? baseball i biblioteki, uświadamiając równocześnie, jak ważne jest zdobywanie wiedzy w XXI wieku. Sieć farmaceutyczna Walgreen?s PharmaciesStowarzyszenie Bibliotekarzy Amerykańskich oraz krajowa sieć farmaceutyczna Walgreen wspólnie podjęły krajową akcję promującą usługi służby zdrowia pod hasłem ?Be well informed @ your library? (Bądź dobrze poinformowany w swojej bibliotece). Akcja ta będzie dotyczyć oświaty zdrowotnej i podejmie takie tematy, jak: karty zniżkowe Medicare na lekarstwa, jak sobie radzić z rosnącymi cenami usług w służbie zdrowia, nowe leki oraz inne aktualne sprawy związane z opieką zdrowotną. Firma telekomunikacyjna Working Assets i Liga KobietWyborcy?Register to Vote @ your library? (Zarejestruj się jako wyborca w swojej bibliotece) to akcja edukacyjna skierowana do wyborców sponsorowana przez ALA oraz firmę Working Assets. Ponad 2000 bibliotek zgłosiło się do udziału w tej akcji. Przez kilka następnych tygodni ALA wspólnie z Ligą Kobiet Głosujących (LWV) będą rozprowadzać w bibliotekach materiały szkoleniowe dla wyborców. Każda biblioteka uczestnicząca w tej akcji otrzyma 100 zestawów materiałów przygotowanych przez LWV zawierających pięć wskazówek, co trzeba wiedzieć w dniu wyborów ?5 Things You Need to Know on Election Day? oraz trzy sposoby na to, aby głosowanie było pestką ?3 Ways to Make Voting a Breeze?. Firma Dean FoodsAkcja ?Get on Board and Read @ your library? (Wsiadaj i czytaj w swojej bibliotece) sponsorowana przez Dean Foods, w czasie której wystąpił legendarny deskorolkarz Tony Hawk, miała rekordową ilość zgłoszeń, tzn. 3500 bibliotek, które zgłosiły swój udział w tej akcji, oraz 1500 zgłoszeń od nastolatków z całego kraju. Magazyn Women?s DayAkcja ?Put it in Writing @ your library? (Przedstaw to na piśmie w swojej bibliotece) ma na celu pokazać, jak wiele możliwości oferują przeróżne biblioteki, jeśli chodzi o pobudzanie wyobraźni i inwencji twórczej autorów, oraz co zrobić, aby więcej osób zajęło się pisaniem. 20 kwietnia, w czasie Narodowego Tygodnia Bibliotek, w 15 bibliotekach lokalnych szkół pomaturalnych i w bibliotekach publicznych w całym kraju odbyły się warsztaty szkoleniowe dla autorów. Prowadzili je dziennikarze Women?s Day, którzy dawali wskazówki i radzili, jak opublikować swoje teksty w czasopiśmie. Relacje w mediachRelacje zamieszczane w telewizji, radiu, prasie są bardzo pomocne w przekazywaniu informacji. ALA pozyskała też dla swojej kampanii sieć telewizyjną ABC Television Network, jedną z czterech największych sieci w Stanach Zjednoczonych. Najpopularniejsi dziennikarze ABC, występujący w programach ogólnokrajowych oraz lokalnych w godzinach największej oglądalności, informowali o kampanii, co pozwoliło szerzej nagłośnić inicjatywy podejmowane przez środowisko bibliotekarskie, a taka promocja warta jest miliony dolarów. ALA przygotowuje radiowe i prasowe komunikaty promocyjne, a także listy do redakcji do wykorzystania przez biblioteki w promowaniu swojej akcji pod hasłem ?@ your library?. Ocena kampaniiPrzygotowując kampanię, zaplanowano, że każdego roku zostanie dokonana jej ocena, aby przekonać się, co dobrze przebiega, a do czego są zastrzeżenia. Konieczny jest tu plan strategiczny, ale stowarzyszenie musi też działać elastycznie i wprowadzać w nim zmiany, jeśli okażą się one konieczne w trakcie realizacji tego planu. Należy też poddać ten plan ocenie, aby przekonać się, czy kampania jest wykorzystywana, czy do bibliotekarzy docierają informacje dotyczące kampanii, a także czy docierają one do tych, na których najbardziej chcemy wpłynąć, czyli do użytkowników bibliotek, dyrektorów szkół, ustawodawców. W 2000 roku, przed rozpoczęciem kampanii, ALA zleciła ośrodkowi badania opinii publicznej przeprowadzenie sondażu badającego opinie użytkowników o bibliotekach. Pod koniec 2005 roku ALA ponownie przeprowadzi sondaż wśród czytelników, aby poznać ich opinię o bibliotekach, a także przekonać się, czy hasło ?@ your library? jest powszechnie znane. W zeszłym roku ALA przeprowadziła ankietę na temat kampanii wśród tysiąca losowo wybranych członków stowarzyszenia.
Przyszłość ?Kampanii na rzecz Bibliotek Amerykańskich?ALA zobowiązała się finansować kampanię z przeświadczeniem, że potrzeba czasu na to, aby hasło ?@ your library? było rozpoznawalne i wykorzystywane w akcjach prowadzonych przez bibliotekarzy, a także by znalazło oddźwięk nie tylko w bibliotekach. ?Kampania na rzecz Bibliotek na Świecie?Jedną z najważniejszych decyzji, jaką podjęła ALA, było nawiązanie współpracy z federacją IFLA, w wyniku której przekształcono ?Kampanię na rzecz Bibliotek Amerykańskich? w ogólnoświatową akcję poparcia. Gdy rozpoczynano kampanię w 2001 r., przewodniczącym ALA był John Berry. Ponieważ konferencja IFLA miała się odbyć w sierpniu tego roku w Bostonie, przewodniczący Berry postanowił rozszerzyć zasięg kampanii. Jak dotąd w kampanię zaangażowało się 25 krajów. Chociaż niektórzy nie działali aktywnie na rzecz kampanii, to jednak w wielu krajach wykorzystano tę okazję, aby po raz pierwszy przygotować kampanię promocyjną oraz, co jest równie ważne, powiązać ją z kampanią ogólnoświatową. Dla tych stowarzyszeń, które nie mają wielkich możliwości, kampania jest inicjatywą, którą są w stanie zaproponować swoim członkom, dla której mogą także pozyskać poparcie ze strony władz państwowych i mieć wpływ na podejmowane decyzje. Na ostatnich dwóch konferencjach IFLA ALA zajęła się koordynacją programu. Poszczególne kraje mogły pokazać, co robią na rzecz kampanii, oraz podzielić się swoimi pomysłami z innymi uczestnikami. Ten pomysł planujemy kontynuować na nadchodzących konferencjach - chcielibyśmy, aby stowarzyszenie AIB zaprezentowało swoje dokonania w Oslo. Strona internetowa IFLA dotycząca kampanii jest na razie bardzo skromna, ale przez najbliższe kilka miesięcy ALA razem z federacją IFLA będą ją rozbudowywać na wzór strony ALA informującej o kampanii. Znajdą się tam: informacje o działaniach podejmowanych przez kraje zaangażowane w kampanię, pomoce dydaktyczne w różnych językach, plany strategiczne kampanii, linki do stron różnych stowarzyszeń. ALA uruchomiła też listę dyskusyjną przeznaczoną dla krajów uczestniczących w kampanii, aby mogły one dzielić się swoimi pomysłami oraz zwracać się o radę w okresie pomiędzy konferencjami. Jednym z czterech najważniejszych obszarów działań wytyczonych przez federację IFLA jest ?popieranie?, a ?Kampania na rzecz Bibliotek na Świecie? będzie podstawą w tych działaniach. Ważne będzie, aby poszczególne kraje wykorzystały swoje kampanie do propagowania przesłania, z jakim IFLA chce dotrzeć do międzynarodowych organizacji, a także nagłaśniania takich wydarzeń jak Światowy Szczyt Społeczeństwa Informacyjnego. Kampanie prowadzone przez inne krajeInne kraje z powodzeniem przejęły i wykorzystały hasło kampanii, osiągając dobre wyniki. ALA współpracowała ze Stowarzyszeniem Bibliotekarzy Meksykańskich w przygotowywaniu kampanii pod hasłem ?en tu biblioteca?. Także w Meksyku zainaugurowano kampanię, pozyskując sponsora w osobie pani prezydentowej tego kraju. W Meksyku przystosowano do tamtejszych potrzeb i przetłumaczono podręcznik wydany przez ALA zatytułowany Library Advocates Handbook. Otrzymano też środki finansowe z Ministerstwa Kultury na wydrukowanie i rozesłanie 16 tysięcy egzemplarzy tego podręcznika do bibliotek w całym kraju. Ostatnio wiele innych krajów Ameryki Południowej przyłączyło się do kampanii (Wenezuela, Urugwaj, Argentyna). Mamy nadzieję, że będą one współpracować ze sobą, aby osiągnąć większą skuteczność, a także będą zachęcać inne kraje do włączenia się. W ubiegłym roku State Library of South Australia, należąca do Council of Australian State Libraries, która to instytucja zaangażowała się w kampanię, przygotowała akcję zaplanowaną na miesiąc pod hasłem ?@ your library? skierowaną do konkretnych odbiorców. I tak przez miesiąc była to kampania pod hasłem ?Treasures @ your library? (Skarby w twojej bibliotece) dla zainteresowanych genealogią oraz ?Business @ your library? (Biznes w twojej bibliotece) dla osób zajmujących się biznesem. W wyniku tych kampanii o 10% osób więcej odwiedziło biblioteki w całym kraju. Przez ostatnie dwa lata Federacja Bibliotekarzy Brazylijskich organizowała konferencje krajowe pod hasłem ?Na sua biblioteca?. W Singapurze kampanię pod hasłem ?@ your library? skierowano do ludzi biznesu dojeżdżających do pracy metrem. We współpracy z Ministerstwem Transportu zorganizowano akcję rozwieszania darmowych plakatów w wagonach metra w całym kraju. Małe kraje, takie jak Armenia i Gruzja, użyły hasła ?@ your library? w czasie obchodów krajowego tygodnia bibliotek i krajowego miesiąca bibliotek. Udało im się namówić znanych pisarzy do pozowania na plakatach promujących bibliotekę. PodsumowanieBiblioteki na całym świecie muszą dbać o swoją promocję, reklamować swoje usługi oraz uświadamiać społeczeństwu, jak ważnymi są instytucjami. Dzięki ?Kampanii na rzecz Bibliotek na Świecie? możemy wszyscy uczestniczyć w międzynarodowej akcji pozwalającej mówić różnymi językami, ale jednym głosem. Cieszę się, że ALA oraz AIB uczestniczą w tej akcji i z niecierpliwością oczekuję na dalszą współpracę w następnych naszych przedsięwzięciach. Tłumaczenie: Michalina Byra *Referat wygłoszony na 51. Congresso nazionale AIB http://www.aib.it/aib/congr/c51/dowling-e.htm, opublikowany za zgodą autora ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |