![]() | Nr 2/2006 (72), @your library. Sprawozdanie | ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Anders EricsonK@mpanie od wschodu po zachód(Sprawozdanie z sesji poświęconej projektowi @ your library, 71. kongres IFLA, Oslo 2005)* | |||
![]() | ![]() |
![]() |
Spotkanie otworzył reprezentant kraju - gospodarza, Tore Kristian Andersen, sekretarz generalny Norweskiego Związku Bibliotek (NBF), który zaprezentował kampanię norweską fr @ ditt bibliotek http://www.norskbibliotekforening.no/site/dittbibliotek/. Przyznał od razu, że nie wszystko poszło tak, jak należało oczekiwać: Okazaliśmy się nie dość sprawni na początku, bo na przykład nie zdążyliśmy rozprowadzić materiałów kampanijnych wcześniej niż na dwa-trzy miesiące przed rozpoczęciem promocji, biblioteki natomiast potrzebowały więcej czasu na "rozkręcenie" kampanii. Pokazaliśmy się jednak nawet w parlamencie norweskim (Storting) i uzyskaliśmy poparcie wszystkich partii politycznych oraz niektórych "prominentów" z ważnych dla nas środowisk.
Zamierzony efekt zaskoczenia wywołało posunięcie organizatorów kampanii, którzy zamiast jak zwykle w podobnej sytuacji ubiegać się o dotacje, tym razem postanowili nie prosić o pieniądze, lecz skupili się na lansowaniu samej idei bibliotek. W 2005 roku w centrum uwagi znalazło się upowszechnianie wiedzy, w 2006 roku głównym tematem będzie rola bibliotek szkolnych. Podczas wystąpienia zaprezentowano gadżety promujące kampanię norweską, jak np. transparenty, koszulki, torby z napisami itp. W Bułgarii trudniej o uzyskanie poparcia władz, lecz tam również bibliotekarze nie dają za wygraną. Podczas przygotowywania kampanii zwrócono się więc w stronę różnorodnych organizacji i świata biznesu. Zainteresowanie państwa jest jak dotychczas niewielkie, ponieważ po upadku bloku wschodniego cały kraj zmaga się nadal z problemami okresu transformacji. Kasimira Angelova z Wydziału Bibliotekoznawstwa na uniwersytecie w Sofii posiada w zakresie kampanii o trzy lata dłuższe doświadczenie niż jej koledzy norwescy i może pochwalić się osiągniętymi rezultatami. W Bułgarii na plan pierwszy wysunięte zostało podkreślenie unikalnej roli bibliotek oraz unowocześnienie pojęcia "biblioteka". Slogany kampanii to "ciekawe usługi" oraz Internet. Bułgaria jest bowiem krajem, w którym nadal nie wszystkie biblioteki posiadają komputery.
Biblioteka w mieście Dobrzich stanowi wzór nowoczesnej biblioteki publicznej w kraju. Spośród wielu akcji, które zorganizowano w tej bibliotece, wymienić należy takie, jak:
Kampania w Bułgarii wzorowana była na doświadczeniach USA. Wykorzystano między innymi ALA Best practice-program http://www.ala.org/ala/issues/bestpracticessite/bestpractices.htm. Jako ostatnia głos zabrała przedstawicielka bibliotek naukowych z USA, Patrica Wand z American University w Washington, DC, którą ALA nagrodziła ostatnio za pomysłowy marketing. W jej bibliotece powstał zespół złożony z najbardziej entuzjastycznie nastawionych pracowników. Akcje promowano na różne sposoby, umieszczając slogany Are you in the know, ask@your library na kubkach, zakładkach, plakatach. Reklamowano w ten sposób lekcje biblioteczne dla nowych studentów. W zestawach informacyjnych, dystrybuowanych wśród nowych studentów, znajdował się również kupon na loterie, w której główną nagrodą był iPod. Kupon brał udział w losowaniu, jeśli był podpisany przez bibliotekarza. Po roku okazało się, że zainteresowanie szkoleniami wzrosło o 40%.
* http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1091&p= ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |