EBIB 
Nr 2/2006 (72), @your library. Sprawozdanie
 Poprzedni artyku Nastpny artyku   

 


Anders Ericson

K@mpanie od wschodu po zachód

(Sprawozdanie z sesji poświęconej projektowi @ your library, 71. kongres IFLA, Oslo 2005)*


Inicjatywa interaktywnego seminarium, które odbyło się podczas konferencji, wywodzi się z ruchu Kampania na rzecz bibliotek na świecie @ your library http://www.ifla.org/@yourlibrary/index.htm. Mimo że organizowane po tym parasolem kampanie przeprowadzane są obecnie w około trzydziestu krajach, seminarium, zgromadziło, niestety, nie więcej niż 40 uczestników (możliwe, że zawiniła tutaj piękna pogoda w Oslo!). Tych zaś, którzy na seminarium przybyli, nie spotkał zawód.

Spotkanie otworzył reprezentant kraju - gospodarza, Tore Kristian Andersen, sekretarz generalny Norweskiego Związku Bibliotek (NBF), który zaprezentował kampanię norweską fr @ ditt bibliotek http://www.norskbibliotekforening.no/site/dittbibliotek/. Przyznał od razu, że nie wszystko poszło tak, jak należało oczekiwać: Okazaliśmy się nie dość sprawni na początku, bo na przykład nie zdążyliśmy rozprowadzić materiałów kampanijnych wcześniej niż na dwa-trzy miesiące przed rozpoczęciem promocji, biblioteki natomiast potrzebowały więcej czasu na "rozkręcenie" kampanii. Pokazaliśmy się jednak nawet w parlamencie norweskim (Storting) i uzyskaliśmy poparcie wszystkich partii politycznych oraz niektórych "prominentów" z ważnych dla nas środowisk.



1. Tore Kristian Andersen i Trine Eskelund na tle norweskich transparentów

Zamierzony efekt zaskoczenia wywołało posunięcie organizatorów kampanii, którzy zamiast jak zwykle w podobnej sytuacji ubiegać się o dotacje, tym razem postanowili nie prosić o pieniądze, lecz skupili się na lansowaniu samej idei bibliotek. W 2005 roku w centrum uwagi znalazło się upowszechnianie wiedzy, w 2006 roku głównym tematem będzie rola bibliotek szkolnych. Podczas wystąpienia zaprezentowano gadżety promujące kampanię norweską, jak np. transparenty, koszulki, torby z napisami itp.

W Bułgarii trudniej o uzyskanie poparcia władz, lecz tam również bibliotekarze nie dają za wygraną. Podczas przygotowywania kampanii zwrócono się więc w stronę różnorodnych organizacji i świata biznesu. Zainteresowanie państwa jest jak dotychczas niewielkie, ponieważ po upadku bloku wschodniego cały kraj zmaga się nadal z problemami okresu transformacji. Kasimira Angelova z Wydziału Bibliotekoznawstwa na uniwersytecie w Sofii posiada w zakresie kampanii o trzy lata dłuższe doświadczenie niż jej koledzy norwescy i może pochwalić się osiągniętymi rezultatami. W Bułgarii na plan pierwszy wysunięte zostało podkreślenie unikalnej roli bibliotek oraz unowocześnienie pojęcia "biblioteka". Slogany kampanii to "ciekawe usługi" oraz Internet. Bułgaria jest bowiem krajem, w którym nadal nie wszystkie biblioteki posiadają komputery.

Biblioteka w mieście Dobrzich stanowi wzór nowoczesnej biblioteki publicznej w kraju. Spośród wielu akcji, które zorganizowano w tej bibliotece, wymienić należy takie, jak:
regionalne upowszechnianie informacji ,
odkryj Bułgarię ,
informacja na temat zagrożeń zdrowia .
Najwięcej osób do biblioteki przyciągnęła akcja zbierania starych fotografii z regionu.



2. Kasimira Angelova prezentuje osiągnięcia Bułgarii

Kampania w Bułgarii wzorowana była na doświadczeniach USA. Wykorzystano między innymi ALA Best practice-program http://www.ala.org/ala/issues/bestpracticessite/bestpractices.htm.

Jako ostatnia głos zabrała przedstawicielka bibliotek naukowych z USA, Patrica Wand z American University w Washington, DC, którą ALA nagrodziła ostatnio za pomysłowy marketing. W jej bibliotece powstał zespół złożony z najbardziej entuzjastycznie nastawionych pracowników. Akcje promowano na różne sposoby, umieszczając slogany Are you in the know, ask@your library na kubkach, zakładkach, plakatach. Reklamowano w ten sposób lekcje biblioteczne dla nowych studentów. W zestawach informacyjnych, dystrybuowanych wśród nowych studentów, znajdował się również kupon na loterie, w której główną nagrodą był iPod. Kupon brał udział w losowaniu, jeśli był podpisany przez bibliotekarza. Po roku okazało się, że zainteresowanie szkoleniami wzrosło o 40%.



3. Reklama telewizyjna amerykańskiej kampanii

* http://www.norskbibliotekforening.no/article.php?id=1091&p=
Sprawozdanie opublikowano za zgoda autora.

Tłumaczenie: Jadwiga Teresa Kvadsheim
luty 2006 r.

 Początek strony



K@mpanie od wschodu po zachód : (Sprawozdanie z sesji poświęconej projektowi @ your library, 71. kongres IFLA, Oslo 2005)* / Anders Ericson// W: Biuletyn EBIB [Dokument elektroniczny] / red. naczelny Bożena Bednarek-Michalska. - Nr 2/2006 (72) luty. - Czasopismo elektroniczne. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich KWE, 2006. - Tryb dostępu: http://www.ebib.info/2006/72/ericson.php. - Tyt. z pierwszego ekranu. - ISSN 1507-7187