![]() | Nr 2/2006 (72), @your library. Sprawozdanie | ![]() ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
Redakcja EBIBSprawozdanie KWE za 2005 rok | |||
![]() | ![]() |
![]() | Warszawa 20.01.2006 r. W 2005 roku KWE oraz redakcja serwisu elektronicznego EBIB działała na następujących obszarach: 1. Serwis Elektroniczna Biblioteka
Skład zespołu serwisów informacyjnychW okresie objętym sprawozdaniem skład zespołu serwisów informacyjnych przedstawiał się następująco: Zespół redaktorów:Redaktor naczelny: Anna Komperda: kontrola całego serwisu; wprowadzanie danych i zarządzanie Bazą polskich bibliotek; redakcja serwisów: Biblioteki na świecie – katalogi on-line, Serwisy bibliotekarskie, Firmy dla bibliotek, Organizacje (serwis zamknięty we wrześniu 2005 r.),Biblioteki narodowe(serwis zamknięty we wrześniu 2005). Redaktorzy serwisów:
Zmiany redaktorów w 2005 roku: W połowie roku Bożena Bednarek-Michalska przejęła od Anny Filipowicz serwis Konferencje, Łukasz Kaleta zrezygnował z prowadzenia Czasopism bibliotekarskich. Razem: 13 osób tworzących i współpracujących przy aktualizacji poszczególnych serwisów w ciągu całego roku. Struktura i wykorzystanie serwisów informacyjnychSerwisy informacyjne – strona główna: Wykorzystanie serwisów informacyjnych EBIB w latach 1999-2005: Tabela 1.
Wykres 1.
WnioskiW 2005 roku liczba wejść na stronę główną serwisów wyraźnie spadła w stosunku do roku ubiegłego. Jest to prawdopodobnie spowodowane tym, że na stronach domowych wielu bibliotek osobno są podlinkowane wybrane serwisy, jak np. Baza bibliotek. Dodatkowe wejścia z głównej strony portalu EBIB, bez konieczności wchodzenia na stronę Serwisów informacyjnych, mają: Baza bibliotek, Praca, Czasopisma bibliotekarskie - spisy treści, tak więc wejścia do wielu serwisów odbywają się bez konieczności wchodzenia na główną stronę Serwisów. Mniejsza liczba wejść na tę stronę nie wpłynęła na wykorzystanie poszczególnych serwisów, które w większości odnotowują więcej wejść niż w roku ubiegłym. Statystyka wykorzystania poszczególnych serwisów w 2005 rokuW 2005 roku, w ramach portalu EBIB, funkcjonowało 19 serwisów informacyjnych. Tabela 2.
* serwisy zlikwidowane we wrześniu 2005 roku Statystyka Bazy polskich bibliotek w 2005 rokuNajbardziej wykorzystanym serwisem jest Baza polskich bibliotek. Od początku jej uruchomienia (2002 r.) liczba wejść systematycznie rośnie - w 2005 roku zwiększyła się trzykrotnie w stosunku do 2004 roku. Wykres 2. Do statystyki wejść wliczono następujące strony bazy:
Do grudnia 2005 roku w bazie zarejestrowano 1800 stron WWW polskich bibliotek, w tym w 2005 roku zostało wprowadzonych nowych 300 stron. Wykres 3. Porównanie liczby rekordów bazie w latach 2002-2005
W 2005 roku wykonano korektę 875 rekordów bazy (1 rekord = 1 biblioteka zarejestrowana w bazie). Korekta dotyczy aktualizacji adresu WWW, e-maila, nazwy biblioteki, dodania informacji o udostępnieniu katalogu on-line na stronie WWW, angielskiej wersji strony biblioteki oraz innych danych potrzebnych do uzupełnienia rekordu biblioteki. Na stronie uwag do redaktora bazy wpłynęło 176 listów w sprawie zmiany i aktualizacji adresów bibliotek. Wykres 4. (Układ według największej liczby wejść na strony poszczególnych serwisów)
Analiza wykorzystania serwisów wskazuje, że największą liczbę wejść mają serwisy: Czasopisma - serwisy (ponad 7-krotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku) i Biblioteki wirtualne. Po Bazie bibliotek są to najbardziej wykorzystywane serwisy. Dużą liczbę wejść na strony i znaczący wzrost wykorzystania w stosunku do ubiegłego roku mają: Rynek wydawniczy i księgarski oraz Praca (ok. 50% więcej wejść niż w 2004 roku). Pozostałe serwisy: Biblioteki na świecie-katalogi on-line, Biblioteki narodowe, Granty, Czasopisma bibliotekarskie, Konferencje, Prawo, Firmy dla bibliotek, Serwisy bibliotekarskie, Raporty, projekty, Standardy zanotowały zwiększoną liczbę wejść w porównaniu do 2004 roku. Serwisy: Organizacje bibliotekarskie, Edukacja i Technologie mają mniejszą liczbę wejść niż 2004 roku. Zmiany w serwisach w 2005 rokuW lipcu 2005 roku na corocznym, walnym zjeździe redakcji EBIB podjęto decyzję o zamknięciu działającego przez niemal trzy lata serwisu Digitalizacja. Serwis ten od początku był pomyślany jako przejściowa platforma, umożliwiająca zapoznanie się z pozycjami digitalizowanymi w różnych bibliotekach, jak również z wykorzystywanym przez nie sprzętem i oprogramowaniem. Z czasem jednak okazało się, że serwis w coraz mniejszym stopniu stanowi reprezentatywny obraz digitalizacji w polskich bibliotekach, a w coraz większym - prezentację wybranych bibliotek, które zdecydowały się przesyłać do nas informacje. Redakcja EBIB-u nie miała możliwości wyegzekwowania od bibliotek informacji potrzebnych do aktualizacji serwisu i uznała, że utrzymywanie częściowo tylko aktualnego i prezentującego wybrane biblioteki serwisu mija się z celem. Dlatego też z dniem 29 lipca 2005 roku serwis Digitalizacja został zamknięty, natomiast w Bazie bibliotek polskich istnieje opcja pozwalająca wyszukać biblioteki digitalizujące zbiory i zapoznać się ze zbiorami na ich stronach domowych. We wrześniu 2005 roku zlikwidowano także serwisy: Organizacje bibliotekarskie, Biblioteki narodowe. Wybrane adresy z powyższych serwisów zostały uwzględnione w zreorganizowanych Serwisach bibliotekarskich. Pod koniec 2005 roku funkcjonowało zatem 16 serwisów informacyjnych.Wykonanie przyjętego planu na 2005 rok:
Przyszłe plany:
2. Biuletyn EBIB W 2005 roku ukazały się wszystkie zaplanowane zeszyty - 9 numerów od 62 do70, zob. Archiwum Biuletynu: http://ebib.oss.wroc.pl/archiwum.php. Ze względu na konferencję EBIB nie zdołaliśmy opublikować numeru grudniowego, który ukazał się dopiero w styczniu 2006 roku. Skład redakcji pozostał bez zmian. Pozyskaliśmy jak co roku czterech redaktorów zewnętrznych, wspomagających pracę Biuletynu. Pięć numerów wspólnie redagowaliśmy. Wyjazd Barbary Szczepańskiej do Luksemburga, Łukasza Kalety do Kazachstanu, Marty Sobieszek do USA nie zachwiał wydawaniem Biuletynu, telepraca doskonale się sprawdza przy takich przeprowadzkach. Redaktor naczelny: Bożena
Bednarek-Michalska
Redaktorzy:
Zespół techniczny:
Zespół korektorów:
Zespół redakcji angielskiej:
Pozyskaliśmy także wiele nowoczesnych tekstów autorów zagranicznych i dzięki naszym tłumaczom udostępniliśmy ważne informacje polskim bibliotekarzom. Redakcja, dzięki Barbarze Szczepańskiej, zaczęła także współpracę z Creative Commons Polska, która ma doprowadzić Biuletyn EBIB do stosowania nowoczesnych rozwiązań licencyjnych i wspierania inicjatywy Open Access. Biuletyn ma 4-osobową Radę Naukową, która ma charakter doradczy i wspomaga jego merytoryczny rozwój. Skład Rady: prof. dr hab. Jadwiga Kołodziejska prof. dr hab. Anna Sitarska dr hab. Ewa Głowacka prof. dr hab. Maria Pidłypczak-Majerowicz Statystyka
Najpoczytniejszy numer tego roku to numer 67, redaktorki prowadzące - Bożena Grocholska i Anna Komperda. Trzeba podkreślić, że autorki trafnie wybrały temat i bibliotekarze mogli się nieco odprężyć przy jego czytaniu, pokazać siebie z innej strony. Drugie miejsce zajął bardzo ciekawy, choć trudny numer Barbary Szczepańskiej, a trzecie - numer Łukasza Kalety o kontrowersyjnym tytule. Wszystkie przekroczyły lub zbliżyły się do 8000. Rok temu tą granicą było 7000. Trzeba jednak pamiętać o tym, że za rok sytuacja może ulec zmianie. Do najlepszych numerów mamy blisko 8000 wejść. Przy 1000 wejść w roku 1999 – to jest duży wzrost. Na rocznej ocenie zawsze tracą numery jesienne, gdyż czytelnicy mają krótki czas na ich lekturę. Warto jednak zauważyć, że numer z listopada ma już jak na 1,5 miesiąca życia ogromną liczbę wejść. Związany jest z pozyskiwaniem pieniędzy, co może być dla bibliotekarzy bardzo ważne w dzisiejszych czasach, należy zatem oczekiwać dalszego wzrostu. W zeszłym roku jesienne numery miały około 2000-4000 wejść, więc ta liczba stale rośnie. Warto po roku pokazać, że zeszłoroczne numery całkowicie zmieniły statystyki. Okazuje się, że stare są równie często przeglądane jak nowe, zmienia się też ranking najpoczytniejszych. Wniosek z tego wypływa taki, ze rankingi powinny być ustalane na bieżąco i automatycznie, to bardzo ułatwiałoby analizy danych i zmienność w czasie.
Okazuje się, że numer 57 musiał ustąpić numerowi 56 w rankingu po roku, a numery jesienne wykazują taką samą poczytność jak inne, potrzebują jedynie czasu, by taką liczbę wejść osiągnąć. Aż trzy numery mają wartości powyżej 10 000 wejść, to bardzo napawa optymizmem i pokazuje, że czasopisma otwarte w sieci mają dłuższy czas życia i poczytność ich rośnie stopniowo, niekoniecznie na początku cyklu. Liczba czytelników EBIB-u w porównaniu z rokiem poprzednim rośnie, choć wolniej niż rok temu. Stałych czytelników jednak przybywa. Obecnie liczba wejść do numerów waha się między 5000 a 7000. Plan na 2006 rok
Praca zespołu korektyBiuletyn EBIB W okresie sprawozdawczym korektą objęto 154 teksty:
Materiały Konferencyjne EBIB i Publikacje EBIB (korekta odpłatna)
Redakcja angielskaW okresie sprawozdawczym przetłumaczono na język polski sześć tekstów:
Na język angielski przetłumaczono:
Zweryfikowano tłumaczenia dwóch tekstów:
W ramach współpracy z projektem Ikaros przetłumaczono biogramy następujących bibliotekarzy: Edwarda Kunzego, Aleksandra Birkenmajera, Józefa Grycza, Heleny Radlińskiej. Członkowie redakcji opublikowali następujące teksty:
Ponadto redakcja pracowała nad zamieszczaniem i tłumaczeniem newsów, otrzymanych abstraktów oraz współpracowała przy organizacji III Konferencji Internet w Bibliotekach. Prace zespołu technicznegoGłównymi zadaniami zespołu technicznego jest utrzymanie bezpiecznej i ciągłej pracy serwera oraz skład kolejnych numerów biuletynu. W sposób systematyczny następuje też modernizacja skryptów, stron i baz danych obsługujących serwis W skład zespołu wchodzą: Aleksander Radwański – utrzymanie oprogramowania, koordynacja składu HTML,
wdrażanie baz danych
W 2005 roku kontynuowano ulepszanie obsługi serwisów. Jak co roku uruchomiono miniserwis konferencji IFLA z informacjami i wiadomościami. Dokonano aktualizacji oprogramowania forum phpBB oraz dodano narzędzia monitorowania użytkowników. Wdrożono podsystem redagowania krótkich wiadomości (RSS), który został zintegrowany z edycją newsów. Przebudowano serwis Technologie. W ramach biuletynu złożono łącznie 265 dokumentów w formacie PHP/HTML (skryptów, tekstów i dodatków). Przetworzono 545 plików graficznych. W całym serwisie dodano lub zmodyfikowano ok. 3000 plików. Kontynuowały działanie fora dyskusyjne: Na każdy temat, Forum studenckie, Digitalizacja i reprografia oraz Biblioteki publiczne - Hyde Park. Na życzenie czytelników dodano form Mobbing. W dyskusji na forach bierze udział 734 zarejestrowanych użytkowników i nieokreślona liczba użytkowników anonimowych – w sumie napisano w 2005 roku prawie 9000 wiadomości. Od września trwają przygotowania techniczne do migracji na nową platformę cyfrową. 3. Serwis SBP Redakcję stanowili: Piotr Bierczyński – (sprawy merytoryczne), Maciej Dynkowski (webmaster). Dnia 27 czerwca 2005 roku redakcja ogłosiła, że 30 czerwca 2005 r. kończy rozpoczętą w lutym 2001 roku działalność związaną z prowadzeniem serwisu http://ebib.oss.wroc.pl/sbp. Do końca września Maciej Dynkowski zamieszczał jeszcze w serwisie bieżące informacje SBP. W 2005 roku aktualizacja tekstów uzależniona była od tekstów nadsyłanych przede wszystkim z Biura ZG SBP. Nadal znikomy był napływ tekstów od członków SBP, z zarządów okręgów, oddziałów, kół SBP. Zamieszczono zamiany w dziale Władze i organy SBP w związku z wynikami wyborów podczas Krajowego Zjazdu Delegatów (4-5 czerwca 2005 roku). Umieszczano bieżące informacje w dziale Wybory 2004/2005, który został przesunięty po kilku miesiącach do „archiwum” informacji i umieszczony w dziale Władze i organy SBP. W 2005 r. zamieszczono informacje (komunikaty, sprawozdania, itp. - niektóre wymieniono poniżej):
Aktualizacja dotyczyła również umieszczania elektronicznej wersji comiesięcznego biuletynu przygotowywanego przez Biuro ZG SBP Ekspres ZG SBP oraz krótkich informacji o ukazujących się nowościach Wydawnictwa SBP. Ogółem aktualizacje oraz inne teksty nadsyłane do redakcji serwisu oraz teksty przygotowywane przez Piotra Bierczyńskiego (do 30 czerwca 2005 roku) i przesyłane do zamieszczenia Maciejowi Dynkowskiemu dotyczyły kilkudziesięciu spraw. Dnia 5 września 2005 roku odbyło się wspólne posiedzenie przedstawicieli Prezydium SBP oraz Komisji Wydawnictw Elektronicznych. Głównym tematem posiedzenia była przyszłość serwisu EBIB oraz serwisu informacyjnego SBP. Ustalono, że oba serwisy zostaną zintegrowane, tworząc oficjalną platformę cyfrową Stowarzyszenia. 4. Materiały konferencyjne EBIB W 2005 roku ukazał się kolejny numer (numer 11) materiałów konferencyjnych:
W prace nad Materiałami zaangażowane były następujące osoby: redaktor serii: Barbara Szczepańska korekta: Beata Antczak, Joanna Grześkowiak, redaktorzy techniczni: Aleksander Radwański, Joanna Broniarczyk. 5. Spotkania 10 kwietnia odbyło się w Warszawie spotkanie zarządu serwisu Elektroniczna Biblioteka oraz zarządu KWE SBP, podczas którego omówiono bieżące problemy pracy redakcji, w tym zmianę organizacji pracy wynikającą z wyjazdu sekretarza redakcji Barbary Szczepańskiej do Luksemburga. Postanowiono, że drugim sekretarzem redakcji zostanie Anna Piotrowska. W lipcu w Sapowicach pod Poznaniem odbyło się trzydniowe walne zebranie redakcji, podczas którego omówiono bieżące sprawy redakcji, w tym strategię promocji serwisu oraz sprawy techniczne. 5 września 2005 roku odbyło się wspólne posiedzenie przedstawicieli Prezydium SBP oraz Komisji Wydawnictw Elektronicznych (EBIB). W posiedzeniu uczestniczyli: Elżbieta Stefańczyk, Joanna Pasztaleniec-Jarzyńska, Ewa Kobierska-Maciuszko, Maria Burchard, Mieczysław Szyszko, Aleksander Radwański, Bożena Bednarek-Michalska, Anna Filipowicz, Barbara Szczepańska, Marzena Marcinek. Głównym tematem posiedzenia była przyszłość serwisu EBIB oraz serwisu informacyjnego SBP. Ustalono, że oba serwisy zostaną zintegrowane, tworząc oficjalną platformę cyfrową Stowarzyszenia. Nazwa nowego serwisu będzie następująca: Elektroniczna BIBlioteka – platforma cyfrowa SBP. Stowarzyszenie będzie aktywnie zabiegać o pozyskanie środków na rozwój serwisu, serwis zaś będzie aktywnie propagować wszystkie działania Stowarzyszenia. Podczas spotkania omówiono szereg przedsięwzięć, w których znaczącą rolę może odegrać nowy serwis. W ciągu roku miały również miejsce nieformalne spotkania redakcji przy okazji np.: konferencji, Targów Książki etc., konferencji, szkoleń i wystaw. Omawiano na nich zawsze sprawy bieżące zespołu. Wiosną 2005 r. dotychczasowy zarząd Komisji zgodnie ze statutem SBP złożył sprawozdanie ze swojej dotychczasowej działalności. Następnie odbyły się wybory nowych władz Komisji. Przewodniczący Zarządu - Aleksander
Radwański
6. Promocja EBIB W okresie sprawozdawczym zorganizowano kampanię na rzecz sponsorowania konferencji we Wrocławiu „Internet w bibliotekach. Zasoby elektroniczne: podaż i popyt”. W jej wyniku pozyskano sponsorów konferencji, w postaci firm: Elsevier, Sokrates Software, Digital Center, Optiguard, Max Elektronik, Aleph Polska, DDP. Wysłano ofertę reklamową na 2006 rok do potencjalnych sponsorów, w wyniku czego nawiązano wstępne rozmowy o sponsorowaniu Serwisu i Biuletynu oraz reklamach na stronach Serwisu. Pozyskano reklamodawców serwisu, którzy umieścili banery reklamowe na stronie głównej: firmę Azymut (3 miesiące), WSUS Libero (3 miesiące), Ovid Link Solver (4 miesiące), Digital Center (12 miesięcy), Główną Księgarnię Naukową im. B. Prusa (3 miesiące) Pozyskano sponsorów numerów Biuletynu EBIB – Aleph Polska (nr 9/2005 – w pakiecie ze sponsoringiem konferencji), Max Elektronik (nr 8/2005 – w pakiecie ze sponsoringiem konferencji), Wyższą Szkołę Umiejętności Społecznych w Poznaniu (nr 4/2005), Westlaw International (nr 2/2005). Wysłano ofertę reklamową na 2006 rok do potencjalnych sponsorów, w wyniku czego nawiązano kilka wstępnych rozmów o sponsorowaniu Serwisu i Biuletynu. Objęto patronat medialny nad konferencjami: Metodyka prowadzenia badań jakości usług bibliotek publicznych Biblioteki naukowe w kulturze i cywilizacji: działania i codzienność Tradycja i nowoczesność bibliotek akademickich Nowe technologie archiwizacji VII Seminarium z zakresu składowania i archiwizacji „Digitalizacja archiwów i bibliotek” (Warszawa, 18 stycznia 2005 roku) W ramach patronatu członkowie redakcji uczestniczyli w następujących konferencjach, publikując następnie sprawozdania:
W ciągu całego roku wszyscy starali się promować Biuletyn na konferencjach, w swoim środowisku, w czasopismach fachowych, na listach dyskusyjnych, na stronach WWW innych organizacji. W ramach obchodów Tygodnia Bibliotek członkowie redakcji spotkali się z czytelnikami w gościnnych progach Biblioteki Narodowej. Szczególnie dużo uwagi należy poświęcić promocji EBIB-u na konferencji IFLA. Jak co roku tuż przed konferencją IFLA sekretarz redakcji przygotował informację prasową o konferencji, która została rozesłana do najważniejszych redakcji: Polityka, Wprost, Newsweek, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita oraz agencji prasowych PAP i IAR, serwis TVP Książki. Barbara Szczepańska otrzymała na konferencję akredytację dziennikarską. W związku z tym na stronach EBIB-u codziennie zamieszczano najświeższe informacje z konferencji. W ubiegłym roku członkowie redakcji dali również serię wykładów na temat serwisu Elektroniczna Biblioteka:
7. Przygotowanie programów, konferencji, opinii i ekspertyz Jesienią 2005 roku Bożena Bednarek-Michalska i Barbara Szczepańska przy wsparciu Aleksandra Radwanskiego oraz Ewy Dobrzyńskiej-Lankosz (Biblioteka AGH w Krakowie), Ewy Kobierskaiej-Maciuszko (Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie) i Teresy Szymorowskiej (Wojewódzka Biblioteka Publiczna Książnica Kopernikańska w Toruniu) przygotowały opinię i komentarz dla MNiI do dokumentu i2010 Digital Libraries COM (2005) 465, Brussels 30.09.2005. Również jesienią 2005 roku Bożena Bednarek-Michalska przygotowała uwagi do dokumentu Strategia kierunkowa rozwoju informatyzacji Polski do roku 2013 oraz perspektywiczna prognoza transformacji społeczeństwa informacyjnego do roku 2020. Dla MEiN. W dniach 12-14 grudnia 2005 roku odbyła się III konferencja Internet w bibliotekach. Zasoby elektroniczne: podaż i popyt, w której uczestniczyło 150 osób z całej Polski i z zagranicy: bibliotekarze, przedstawiciele firm zajmujących się oprogramowaniem dla bibliotek cyfrowych, specjaliści informacji. Nowoczesność w bibliotekach a elektroniczne zbiory i technologie ukierunkowane na klienta, Warszawa 4 luty 2005, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, SBP i Fundacja Bertelsmanna. Prowadzenie sesji i organizacja seminarium z ramienia KWE SBP. 8. Inspirowanie i nawiązanie współpracy między instytucjami zajmującymi się bibliotekami i elektroniczną informacją w kraju i za granicą: Nawiązaliśmy ścisłą współpracę z IFLA, tłumacząc i publikując najważniejsze dokumenty organizacji. Szczególne podziękowania otrzymaliśmy od Alexa Byrna, przewodniczącego IFLA za tłumaczenie jego wystąpień przygotowanych na WSIS w Tunisie. Barbara Szczepańska nadal aktywnie działa w IFLA Copyright and Other Legal Matters Committee oraz w EBLIDA Copyright Expert Group. Wynikiem tych działań jest między innymi spotkanie EBLIDA CEG w Warszawie w marcu 2006 roku. EBIB zrealizował bardzo ważny cel, a mianowicie bierze udział w dwóch projektach międzynarodowych, które mają zwiększyć liczbę naszych zagranicznych publikacji. Są to projekty Ikaros http://www.ikaros.cz/projektIVF.asp (współpraca z rekomendacji Anny Filipowicz) i E-LIS http://eprints.rclis.org/support.html (współpraca dzięki zachętom wiernej czytelniczki EBIB Marii Lamberti). Mamy nadzieję, że dzięki udziałowi wielu redaktorów EBIB-u w tych przedsięwzięciach polskie bibliotekarstwo będzie bardziej widoczne na świecie. Sporo tekstów w języku angielskim ukaże się w Pradze, wiele trafi do repozytorium E-LIS - Open Access – magazynu, który w przyszłości może się stać trwałym archiwum gromadzącym polskie treści w kilku wersjach językowych. Projekt wystartował w listopadzie 2005 roku i mamy już 11 polskich tekstów w repozytorium. Mamy nadzieję, ze po promocji projektu będą przybywać szybciej. Uzupełniono też dane o Biuletynie EBIB w najważniejszym serwisie czasopism Open Access Directory of Open Access Journal http://www.doaj.org/search?query=ebib. Na prośbę redakcji słowackich czasopism Itlib oraz Biuletynu Słowackiego Stowarzyszenia Bibliotekarzy pozwoliliśmy na tłumaczenie i przedruk artykułów z Biuletynu EBIB. KWE nadal realizowała projekt BIBWEB www.bibweb.pl, który wchodzi już w fazę końcową, zadania projektowe opisane w umowie z Fundacją Bertelsmanna zostały osiągnięte, nawet z lepszym wynikiem niż zakładano. Rozpoczynając współpracę z polskimi partnerami, Fundacja Bertelsmanna oczekiwała, że w ciągu trzech lat trwania projektu skorzysta z niego 1000 osób, mniej więcej 20% pracowników bibliotek publicznych. Od uruchomienia kursu dla użytkowników w maju 2003 roku minęły dwa lata i pięć miesięcy, a nasze statystyki wykazują, że kurs ukończyło już 1735 osób (wszystkie dane statystyczne podane w artykule pochodzą z września 2005 roku). Obecnie korzysta z niego 890 osób. Od początku kursu zaledwie 63 osoby rozpoczęły go i nie ukończyły, co stanowi zaledwie 2,4%. Cieszą nas również wysokie noty, jakie wystawiają uczestnicy. W anonimowych ankietach wypełnianych na zakończenie nauki każdy ma prawo wystawić kursowi ocenę według szkolnej skali ocen. W module I 75% uczestników oceniło kurs jako „dobry” lub „bardzo dobry”, w modułach II i III jest to odpowiednio 68% i 65%. Wyniki znacznie przekraczają oczekiwania pomysłodawców kursu. Cieszy fakt, że nie są to jedynie suche liczby. Każdy z wysłanych certyfikatów ukończenia kursu poświadcza podniesienie zawodowych kwalifikacji, oznacza bardziej kompetentnego pracownika, lepiej wykorzystany komputer, większą satysfakcję użytkowników biblioteki. Kurs jest na bieżąco promowany i poprawiany. Finanse rozliczane na bieżąco, nie ma żadnych zaległości, wręcz stale jest superata. 9. Konferencja III konferencja „Internet w bibliotekach” pod hasłem: Zasoby elektroniczne: podaż i popyt odbyła się 12-14 grudnia 2005 roku we Wrocławiu w Ossolineum. Organizatorami byli: EBIB - Komisja Wydawnictw Elektronicznych SBP oraz Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, współorganizatorem - Biblioteka Główna Politechniki Wrocławskiej. Konferencja zgromadziła przeszło 120 osób z całej Polski (uczestniczyło też kilkoro gości zagranicznych). Wystąpiło 18 prelegentów (w tym jeden z Niemiec). Konferencja poświęcona była dwu zasadniczym wątkom: jak budowane są biblioteki cyfrowe oraz kto jest ich użytkownikiem. Zestawiono największe projekty tego typu (PBI, WBC i BWN) oraz przedstawiono możliwie wszechstronnie rzeczywistych i potencjalnych odbiorców. Ożywione dyskusje wskazywały na problemy, które wymagają rozwiązania na forum ogólnopolskim. Konferencję sfinansowano całkowicie z opłat uczestników i sponsorów. 10. Wnioski Statystyka pokazuje, ze Biuletyn EBIB jest nadal poczytny. Wskazuje na to licznik wejść na strony poszczególnych zeszytów. Jako zespół jesteśmy znani w środowisku zawodowym, otrzymujemy do redakcji bardzo dużo listów, cytuje się EBIB w prasie fachowej, pokazuje się nas na konferencjach naukowych, tworzy odnośniki ze stron bibliotek na naszą, otrzymujemy coraz częściej materiał do druku niezamawiany przez nas. Nie mamy już problemu - tak jak parę lat temu - z kompletowaniem numerów, czasem artykuły muszą czekać na druk. Serwisy informacyjne uległy przebudowie, część z nich zlikwidowano, część zmieniło swoich redaktorów. Nadal jednak odnotowujemy wzrost zainteresowania ich wykorzystaniem. Redakcja osiągnęła stabilizację, mimo iż nadal pracujemy ponad nasze możliwości. Podtrzymaliśmy dotychczasową i rozwinęliśmy współpracę międzynarodową. Cieszy nas zwłaszcza współpraca z Czechami i Słowakami oraz uznanie IFLA dla naszych działań. Osiągnięto jeden z najważniejszych celów, jaki planowany był przez lata, a mianowicie udało się nam znaleźć drogę do międzynarodowego upublicznienia dzieł bibliotekarzy polskich. Platforma E-LIS pozwala zbierać w jednym miejscu wszystkie prace bibliotekarzy i w dodatku czyni je widocznymi na całym świecie. Jest to bardzo ważne dla promocji naszego dorobku. Cieszymy się, że udało nam się zorganizować trzecią już konferencję pod wspólnym hasłem Internet w bibliotekach. Cykliczność tej imprezy pozwala nam wierzyć, że ma ona swój sens i jest potrzebna środowisku. Najważniejszym wydarzeniem jest jednak zgoda na zintegrowanie serwisów SBP i EBIB, które będą tworzyć oficjalną platformę cyfrową Stowarzyszenia. Wydaje się nam, że jest to krok w dobrą stronę - stworzenia jednego, prężnego portalu dla bibliotekarzy w ramach najpopularniejszej organizacji zawodowej. Sprawozdanie sporządziła Barbara Szczepańska, Aleksander Radwański ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() | ![]() |
| |||
![]() | ![]() |