Internet w bibliotekach - próba bilansu i perspektywy rozwoju, Wrocław, 10-11 grudnia 2001 roku Organizatorzy: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich. KWE Biblioteka Główna i OINT Politechniki Wrocławskiej |
![]() |
- Spis treści
- Poprzedni
- Następny
Trzyletni okres redagowania EBIB-u i duże zainteresowanie ukazującymi się w nim publikacjami, miały istotny wpływ na podjęcie decyzji o zorganizowaniu ogólnopolskiej konferencji. Pytania, jakie sobie postawiliśmy: "O czym?", "Gdzie?", "Kiedy?" i "Z czyim udziałem?" - dość szybko znalazły odpowiedź. Konferencję zaanonsowaliśmy, m.in. na liście dyskusyjnej pracowników bibliotek naukowych INFOBIB-L, jak również rozesłaliśmy wiadomość do innych środowisk zainteresowanych problemami współczesnych bibliotek. Do opracowania i wygłoszenia referatów zaprosiliśmy przedstawicieli różnych środowisk, których zainteresowania oscylują wokół spraw bibliotecznych. Każdy z wygłoszonych referatów wywoływał dyskusję. Fakt, że to pierwsza konferencja zorganizowana przez redakcję EBIB-u i pierwsza z udziałem przedstawicieli wielu typów bibliotek - nie tylko naukowych, zrodził dodatkowe problemy i wnioski. Wydaje nam się, że znakomitym dopełnieniem całości były dyskusje kuluarowe, aromat popijanej kawy dodawał kolorytu przyjaznej atmosferze. Z rozmów z gośćmi wynikało, że zasadniczą barierą w Polsce jest ograniczony dostęp do Internetu. Postanowiłam zadać im parę pytań w tej sprawie.
Pierwszą moją rozmówczynią była Bogumiła Staniów z Uniwersytetu Wrocławskiego:
Kto powinien ponieść koszty?
Czy świadomość potrzeby podłączenia bibliotek do Internetu jest pierwszym krokiem do pokonania bariery między ich poziomami? Podłącza się Internet do szkoły i niewiele trzeba, aby komputery stanęły również w czytelni, wystarczy kilka maszyn więcej, ale często brakuje świadomości, że komputer jest tam potrzebny, niezbędny. Myślę, że w najmniejszej szkole, którą podłącza się do Internetu, trzeba pamiętać, że jest to okno na świat i również w bibliotece powinno być ono otwarte. Przeróżne słowniki, encyklopedie, bazy danych, informatory, które zgromadzone są w Internecie powinny być powszechnie dostępne. W obecnej sytuacji bibliotek, gdy kupuje się niewiele albo wcale (często biblioteki to tylko archiwa ), Internet jest jedynym źródłem informacji.
Jan Jackowicz-Korczyński, w referacie omówił projekt edukacji społecznej.
Najważniejsze jest, aby zrobić to najtaniej, najprostszymi sposobami i najefektywniej.
Od czego powinni zacząć ci, którzy chcieliby włączyć się do edukacji społecznej?
Jak to robią w innych krajach?
Pana marzenie?
Christian Hasiewicz z Fundacji Bertelsmanna:
Czy myślał Pan o scentralizowaniu europejskich bibliotek, wspólnej pracy nad stworzeniem jednego systemu, centrum edukacyjnego, a w dalszej kolejności współpracy w pozyskiwaniu sprzętu?
Czy włączenie polskich bibliotek do projektu edukacji Fundacji Bertelsmanna, o którym Pan mówił w referacie, jest możliwe?
Czy uczestnicy będą ponosić jakieś koszty? Jeśli tak, to jakie?
Jakie warunki musi spełniać partner?
Rozmawiałam z wieloma osobami, w czasie przerw i w odmiennej aranżacji - podczas bankietu w stylowej restauracji. Z rozmów tych jasno wynika, że temat Internetu w bibliotekach jest niezmiernie aktualny i zajmujący. Myślę, że konferencja będzie pomocna w rozwiązywaniu niektórych problemów związanych z wykorzystaniem Internetu w bibliotekach. Napływające do redakcji ciekawe uwagi i listy zdają się potwierdzać tę opinię. Z szacunkiem i poważaniem dla naszych czytelników i fanów Bożena Grocholska |
- Spis treści
- Poprzedni
- Następny
(C) 2001-2002 EBIB
O czym powinni wiedzieć czytelnicy EBIB-u? : Refleksje kuluarowe - wywiady z gośćmi / Bożena Grocholska // W:Internet w bibliotekach [Dokument elektroniczny] : próba bilansu i perspektywy rozwoju :
Wrocław, 10-11 grudnia 2001 roku. - Dane tekstowe. - [Warszawa] :
Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, K[omisja] W[ydawnictw] E[lektronicznych],
Redakcja "Elektronicznej Biblioteki", 2002. - (EBIB Materiały konferencyjne). -
Tryb dostepu : http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/iwb/grocholska.php
. -
Internet w bibliotekach. - ISBN 83-915689-2-X