Internet w bibliotekach II - łączność, współpraca, digitalizacja, Wrocław, 23-26 września 2003 roku


- Spis treści - Poprzedni - Następny

   
 

Regina Rohleder

Biblioteka Główna i OINT Politechniki Wrocławskiej

Koncepcje tworzenia elektronicznych bibliotek wirtualnych

Od biblioteki tradycyjnej do cyfrowej

Utworzenie biblioteki cyfrowej na bazie zbiorów tradycyjnych stanowi wyzwanie dla bibliotekarzy i informatyków. Określenie celów, przesłanek, założeń i opracowanie koncepcji digitalizacji stanowi wstęp do utworzenia biblioteki z zasobami cyfrowymi. Budując bibliotekę cyfrową, rozpatrujemy aspekty prawne, organizacyjne oraz technologiczne. Niniejsze opracowanie zawiera elementy koncepcji, które mogą wspomóc wybór sposobu digitalizacji zbiorów.

Wstęp do projektu

Cele digitalizacji:

  • archiwizacja,
  • ochrona oryginału,
  • przeglądanie i udostępnianie,
  • ewidencja zasobu.

Przesłanki dla digitalizacji:

  • wartość intelektualna zbioru,
  • wartość merytoryczna zgodna z profilem instytucji ,
  • szerokie zainteresowanie użytkowników zbiorami biblioteki,
  • prezentowanie dzieł unikatowych podnoszące rangę biblioteki,
  • adekwatne do oryginału odwzorowanie kopii cyfrowej,
  • udostępnianie zbiorów intensywnie wykorzystywanych,
  • ułatwienie wyszukiwania informacji poprzez opis indeksowy i metadane,
  • udział biblioteki cyfrowej w projektach regionalnych, krajowych i innych,
  • podnoszenie prestiżu instytucji dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii w bibliotece.

Założenia do tworzenia bibliotek cyfrowych:

  • posiadanie zbioru własnego lub/i nabytego w formie cyfrowej (w tym dostęp on-line do zbiorów zgromadzonych na różnych serwerach),
  • powołanie zespołu do realizacji zadania,
  • opracowanie koncepcji digitalizacji w danej bibliotece,
  • dobór sprzętu i oprogramowania.

Opracowanie koncepcji digitalizacji

  • rozpoznanie rodzaju materiałów bibliotecznych występujących w zasobie,
  • określenie grona potencjalnych odbiorców,
  • wyznaczenie głównych celów digitalizacji w danej bibliotece,
  • selekcja zbioru do prezentacji cyfrowej oraz ocena stanu zbioru,
  • kalkulacja kosztów procesu digitalizacji i aktualizacji zasobów cyfrowych,
  • wybór technologii procesu digitalizacji oraz odpowiedniej infrastruktury,
  • określenie struktury biblioteki cyfrowej i zawartych w niej dokumentów,
  • organizacja procesu digitalizacji z opisem w postaci metadanych,
  • przygotowanie udostępniania zbioru w sieci komputerowej.

Tworzenie bibliotek cyfrowych

Określenie aspektów prawnych

  • Przestrzeganie licencji i postanowień zwartych w umowach dostawy/zakupu oraz umowach licencyjnych i konsorcyjnych w zakresie oprogramowania obsługującego jak i treści zawartych w bazach danych.
  • Aspekty prawne:
    Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Dz. U. 94 .24.83,
    Ustawa o bibliotekach - z dnia 27 czerwca 1997 r. Dz. U. nr 85 poz. 539,
    Ustawa o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym - z dnia 8 stycznia 1993 r. Dz. U. nr 11 poz.50,
    Ustawa o statystyce publicznej - z dnia 29 czerwca 1995 r. Dz. U. nr 88 poz. 439,
    Kodeks celny - z dnia 9 stycznia 1997 r. Dz. U. 23 poz. 117.

Organizacja biblioteki cyfrowej

Gromadzenie zasobów cyfrowych

Gromadzenie w repozytoriach zbiorów cyfrowych oraz metadanych w strukturze relacyjnej bazy danych.

Pozyskiwanie zbiorów cyfrowych:

  • tworzenie postaci cyfrowej materiałów bibliotecznych,
  • digitalizacja zbioru własnego,
  • kolekcjonowanie zbiorów multimedialnych,
  • udostępnianie on-line przygotowanych przez specjalistyczne firmy (wydawnictwa) baz danych, czasopism, książek.

Przetwarzanie dokumentów tradycyjnych na postać elektroniczną zależy od:

  • rodzaju zbiorów (np. starodruki, skrypty, podręczniki, mapy),
  • jakości zbioru,
  • typu nośników (np. książki, mikrofilmy).

Opracowywanie zasobów cyfrowych za pomocą metadanych

Zasób cyfrowy opracowuje się przy pomocy metadanych:

  • administracyjnych - umożliwiających zarządzanie dokumentami, informujących o strukturze bazy danych, opisujących formaty obiektów bazy,
  • strukturalnych - danych przedstawiających zdigitalizowany obiekt, umożliwiających nawigację po dokumencie oraz informujących o jego strukturze,
  • opisujących - opisy bibliograficzne.

Udostępnianie

Wyszukiwanie informacji w bibliotece cyfrowej według:

  • autora,
  • tytułu,
  • słów kluczowych,
  • wyrażeń bliskoznacznych,
  • kombinacji wyrazów, itp.

Możliwość używania algebry boole'owskiej.
Wyszukiwanie w wielu katalogach bibliotecznych jednocześnie.
Możliwości zapisu informacji na nośnikach własnych, jeżeli nie ma ograniczeń ze strony licencjodawcy oraz przepisów prawnych.

Sposoby płatności za dostęp do zasobów cyfrowych:

  • odpłatnie, w określonym przedziale czasowym - dla odbiorców indywidualnych (według adresów IP) - czasopisma i bazy danych w postaci: spisów treści, abstraktów i w wersjach pełnotekstowych,
  • odpłatnie, w wyznaczonym okresie czasu - dla danej instytucji z dostępem równoczesnym na określoną ilość stanowisk komputerowych,
  • bezpłatnie, w określonym czasie - dla odbiorców indywidualnych, dla danej instytucji lub bez ograniczania grona odbiorców,
  • bezpłatnie i bezterminowo dla wszystkich odbiorców.

Technologia cyfrowa

W skład procesu digitalizacji wchodzą:

  • przygotowanie materiałów do skanowania,
  • proces skanowania,
  • zapis plików w wybranych formatach,
  • edycja plików graficznych,
  • kompresja plików,
  • zastosowanie OCR,
  • indeksowanie i zastosowanie metadanych do opisu dokumentu,
  • tworzenie baz danych tekstu,
  • umieszczanie dokumentu w strukturze bazy danych,
  • tworzenie odsyłaczy hipertekstowych,
  • umożliwianie przeglądania i udostępnienie dokumentu na stronie WWW,
  • udostępnianie w sieci.

Techniki przetwarzania dokumentów do postaci cyfrowej:

  • skanowanie oryginału,
  • mikrofiszowanie i skanowanie mikrofisz,
  • mikrofiszowanie i skanowanie oryginału za pomocą kamery hybrydowej,
  • wykonywanie zdjęć oryginału aparatem cyfrowym.

Ocena stanu zbioru wpływa na wybór techniki skanowania.

Projektowanie bazy danych:

Projektowanie bazy wymaga zwrócenia uwagi na następujące zagadnienia:

  • relacyjność bazy,
  • wybór platformy systemowej (np. UNIX),
  • indeksowanie,
  • możliwość obsługiwania dużych plików,
  • jednoczesność obsługi wielu użytkowników,
  • obsługa języków selektywnych zapytań (SQL, XML),
  • możliwość tworzenia kolekcji wyszukanych materiałów,
  • współpracę z systemami bibliotecznymi i innymi bazami danych:
  • gwarancję bezpieczeństwa danych.

Wybór infrastruktury (bez technologii mikrofilmowania)

Sprzęt:

  • serwer do gromadzenia i udostępniania zbiorów składujący zasoby cyfrowe i zarządzający repozytorium,
  • stacje robocze do procesu digitalizacji,
  • skanery,
  • aparaty cyfrowe,
  • drukarki.

Oprogramowanie:

  • Adobe Photoshop - profesjonalny program przeznaczony do edycji obrazów,
  • Adobe Acrobat - program do tworzenia plików w formacie PDF,
  • Adobe Reader - program pozwalający odczytywać pliki formatu PDF,
  • Fine Reader - wysokiej klasy oprogramowanie do rozpoznawania pisma (OCR, ICR),
  • INFOX - służy do projektowania i edycji baz danych oraz witryn XML,
  • Oprogramowanie zarządzające biblioteką cyfrową wraz z metadanymi opisującymi dokumenty bazy.

Należy dokonać implementacji oprogramowania na poszczególnych etapach procesu technologicznego.

Zalety i wady digitalizacji

Zalety:

  • ochrona i archiwizacja zasobów bibliotecznych,
  • łączenie informacji tekstowej, graficznej, sekwencji obrazów (film) oraz dźwiękowej w jednym przekazie multimedialnym,
  • niski koszt publikacji w formie elektronicznej,
  • interaktywny dostęp do obszernych i uporządkowanych zasobów informacji z komputera w sieci komputerowej,
  • wygodne przeszukiwanie katalogów,
  • szybkie pobieranie plików bez straty jakości,
  • jednoczesny dostęp wielu użytkowników do materiałów cyfrowych,
  • oszczędność miejsca w magazynach bibliotecznych.

Wady:

  • prawa autorskie i pokrewne są hamulcem w rozpowszechnianiu informacji w postaci cyfrowej,
  • koszty sprzętowe i organizacyjne digitalizacji,
  • ponoszenie nakładów na aktualizację sprzętu, nośników i oprogramowania,
  • okresowa konwersja zbiorów cyfrowych do obowiązujących formatów,
  • konieczność stosowania urządzeń i oprogramowania do odczytu danych,
  • wysokie koszty dostępu do internetu,
  • niższa jakość techniczna publikacji cyfrowej ograniczona rozdzielczością monitora,
  • nadmiar informacji,
  • możliwość zafałszowania informacji,
  • przyzwyczajenia czytelników do druku tradycyjnego.

Podsumowanie:

  • Biblioteka cyfrowa powstaje przy współpracy informatyków i bibliotekarzy, korzystać z niej może jednocześnie szerokie grono użytkowników.
  • Nie jest możliwe przedstawienie jednoznacznej struktury biblioteki cyfrowej, ponieważ występują różnice w:
    • rodzajach zbiorów,
    • przesłankach do tworzenia zbiorów cyfrowych,
    • zamierzonych celach,
    • organizacji,
    • procesie technologicznym.
  • Należy zadbać o korelacje między funkcjonującym (lub planowanym) systemem bibliotecznym a biblioteką cyfrową zapewniając spójność kodowania na każdym etapie tworzenia zbioru cyfrowego.
  • Ze względu na obszerność plików oprócz kompresji należy także zwrócić uwagę na optymalizacje struktury bazy danych.
  • Cyfrowa biblioteka stwarza komfort użytkownikowi, który wirtualnie może odwiedzać biblioteki, przeglądać ich zasoby i korzystać z pełnych tekstów wybranych dzieł.
   


- Spis treści - Poprzedni - Następny

(C) 2003 EBIB

Koncepcje tworzenia elektronicznych bibliotek wirtualnych : Od biblioteki tradycyjnej do cyfrowej / Regina Rohleder // W:Internet w bibliotekach II [Dokument elektroniczny] : łączność, współpraca, digitalizacja : Wrocław, 23-26 września 2003 roku. - Dane tekstowe. - [Warszawa] : Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, K[omisja] W[ydawnictw] E[lektronicznych], Redakcja "Elektronicznej Biblioteki", 2003. - (EBIB Materiały konferencyjne). - Tryb dostępu : http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/iwb2/rohleder.php . - Internet w bibliotekach II. - ISBN 83-915689-5-4