|
|
|
Regina Rohleder
Biblioteka Główna i OINT Politechniki Wrocławskiej
Koncepcje tworzenia elektronicznych bibliotek wirtualnych
Od biblioteki tradycyjnej do cyfrowej
|
Utworzenie biblioteki cyfrowej na bazie zbiorów tradycyjnych stanowi wyzwanie dla bibliotekarzy i informatyków. Określenie celów, przesłanek, założeń i opracowanie koncepcji digitalizacji stanowi wstęp do utworzenia biblioteki z zasobami cyfrowymi. Budując bibliotekę cyfrową, rozpatrujemy aspekty prawne, organizacyjne oraz technologiczne. Niniejsze opracowanie zawiera elementy koncepcji, które mogą wspomóc wybór sposobu digitalizacji zbiorów.
Wstęp do projektu
Cele digitalizacji:
- archiwizacja,
- ochrona oryginału,
- przeglądanie i udostępnianie,
- ewidencja zasobu.
Przesłanki dla digitalizacji:
- wartość intelektualna zbioru,
- wartość merytoryczna zgodna z profilem instytucji ,
- szerokie zainteresowanie użytkowników zbiorami biblioteki,
- prezentowanie dzieł unikatowych podnoszące rangę biblioteki,
- adekwatne do oryginału odwzorowanie kopii cyfrowej,
- udostępnianie zbiorów intensywnie wykorzystywanych,
- ułatwienie wyszukiwania informacji poprzez opis indeksowy i metadane,
- udział biblioteki cyfrowej w projektach regionalnych, krajowych i innych,
- podnoszenie prestiżu instytucji dzięki stosowaniu nowoczesnych technologii w bibliotece.
Założenia do tworzenia bibliotek cyfrowych:
- posiadanie zbioru własnego lub/i nabytego w formie cyfrowej (w tym dostęp on-line do zbiorów zgromadzonych na różnych serwerach),
- powołanie zespołu do realizacji zadania,
- opracowanie koncepcji digitalizacji w danej bibliotece,
- dobór sprzętu i oprogramowania.
Opracowanie koncepcji digitalizacji
- rozpoznanie rodzaju materiałów bibliotecznych występujących w zasobie,
- określenie grona potencjalnych odbiorców,
- wyznaczenie głównych celów digitalizacji w danej bibliotece,
- selekcja zbioru do prezentacji cyfrowej oraz ocena stanu zbioru,
- kalkulacja kosztów procesu digitalizacji i aktualizacji zasobów cyfrowych,
- wybór technologii procesu digitalizacji oraz odpowiedniej infrastruktury,
- określenie struktury biblioteki cyfrowej i zawartych w niej dokumentów,
- organizacja procesu digitalizacji z opisem w postaci metadanych,
- przygotowanie udostępniania zbioru w sieci komputerowej.
Tworzenie bibliotek cyfrowych
Określenie aspektów prawnych
- Przestrzeganie licencji i postanowień zwartych w umowach dostawy/zakupu oraz umowach licencyjnych i konsorcyjnych w zakresie oprogramowania obsługującego jak i treści zawartych w bazach danych.
- Aspekty prawne:
Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. Dz. U. 94 .24.83,
Ustawa o bibliotekach - z dnia 27 czerwca 1997 r. Dz. U. nr 85 poz. 539,
Ustawa o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym - z dnia 8 stycznia 1993 r. Dz. U. nr 11 poz.50,
Ustawa o statystyce publicznej - z dnia 29 czerwca 1995 r. Dz. U. nr 88 poz. 439,
Kodeks celny - z dnia 9 stycznia 1997 r. Dz. U. 23 poz. 117.
Organizacja biblioteki cyfrowej
Gromadzenie zasobów cyfrowych
Gromadzenie w repozytoriach zbiorów cyfrowych oraz metadanych w strukturze relacyjnej bazy danych.
Pozyskiwanie zbiorów cyfrowych:
- tworzenie postaci cyfrowej materiałów bibliotecznych,
- digitalizacja zbioru własnego,
- kolekcjonowanie zbiorów multimedialnych,
- udostępnianie on-line przygotowanych przez specjalistyczne firmy (wydawnictwa) baz danych, czasopism, książek.
Przetwarzanie dokumentów tradycyjnych na postać elektroniczną zależy od:
- rodzaju zbiorów (np. starodruki, skrypty, podręczniki, mapy),
- jakości zbioru,
- typu nośników (np. książki, mikrofilmy).
Opracowywanie zasobów cyfrowych za pomocą metadanych
Zasób cyfrowy opracowuje się przy pomocy metadanych:
- administracyjnych - umożliwiających zarządzanie dokumentami, informujących o strukturze bazy danych, opisujących formaty obiektów bazy,
- strukturalnych - danych przedstawiających zdigitalizowany obiekt, umożliwiających nawigację po dokumencie oraz informujących o jego strukturze,
- opisujących - opisy bibliograficzne.
Udostępnianie
Wyszukiwanie informacji w bibliotece cyfrowej według:
- autora,
- tytułu,
- słów kluczowych,
- wyrażeń bliskoznacznych,
- kombinacji wyrazów, itp.
Możliwość używania algebry boole'owskiej.
Wyszukiwanie w wielu katalogach bibliotecznych jednocześnie.
Możliwości zapisu informacji na nośnikach własnych, jeżeli nie ma ograniczeń ze strony licencjodawcy oraz przepisów prawnych.
Sposoby płatności za dostęp do zasobów cyfrowych:
- odpłatnie, w określonym przedziale czasowym - dla odbiorców indywidualnych (według adresów IP) - czasopisma i bazy danych w postaci: spisów treści, abstraktów i w wersjach pełnotekstowych,
- odpłatnie, w wyznaczonym okresie czasu - dla danej instytucji z dostępem równoczesnym na określoną ilość stanowisk komputerowych,
- bezpłatnie, w określonym czasie - dla odbiorców indywidualnych, dla danej instytucji lub bez ograniczania grona odbiorców,
- bezpłatnie i bezterminowo dla wszystkich odbiorców.
Technologia cyfrowa
W skład procesu digitalizacji wchodzą:
- przygotowanie materiałów do skanowania,
- proces skanowania,
- zapis plików w wybranych formatach,
- edycja plików graficznych,
- kompresja plików,
- zastosowanie OCR,
- indeksowanie i zastosowanie metadanych do opisu dokumentu,
- tworzenie baz danych tekstu,
- umieszczanie dokumentu w strukturze bazy danych,
- tworzenie odsyłaczy hipertekstowych,
- umożliwianie przeglądania i udostępnienie dokumentu na stronie WWW,
- udostępnianie w sieci.
Techniki przetwarzania dokumentów do postaci cyfrowej:
- skanowanie oryginału,
- mikrofiszowanie i skanowanie mikrofisz,
- mikrofiszowanie i skanowanie oryginału za pomocą kamery hybrydowej,
- wykonywanie zdjęć oryginału aparatem cyfrowym.
Ocena stanu zbioru wpływa na wybór techniki skanowania.
Projektowanie bazy danych:
Projektowanie bazy wymaga zwrócenia uwagi na następujące zagadnienia:
- relacyjność bazy,
- wybór platformy systemowej (np. UNIX),
- indeksowanie,
- możliwość obsługiwania dużych plików,
- jednoczesność obsługi wielu użytkowników,
- obsługa języków selektywnych zapytań (SQL, XML),
- możliwość tworzenia kolekcji wyszukanych materiałów,
- współpracę z systemami bibliotecznymi i innymi bazami danych:
- gwarancję bezpieczeństwa danych.
Wybór infrastruktury (bez technologii mikrofilmowania)
Sprzęt:
- serwer do gromadzenia i udostępniania zbiorów składujący zasoby cyfrowe i zarządzający repozytorium,
- stacje robocze do procesu digitalizacji,
- skanery,
- aparaty cyfrowe,
- drukarki.
Oprogramowanie:
- Adobe Photoshop - profesjonalny program przeznaczony do edycji obrazów,
- Adobe Acrobat - program do tworzenia plików w formacie PDF,
- Adobe Reader - program pozwalający odczytywać pliki formatu PDF,
- Fine Reader - wysokiej klasy oprogramowanie do rozpoznawania pisma (OCR, ICR),
- INFOX - służy do projektowania i edycji baz danych oraz witryn XML,
- Oprogramowanie zarządzające biblioteką cyfrową wraz z metadanymi opisującymi dokumenty bazy.
Należy dokonać implementacji oprogramowania na poszczególnych etapach procesu technologicznego.
Zalety i wady digitalizacji
Zalety:
- ochrona i archiwizacja zasobów bibliotecznych,
- łączenie informacji tekstowej, graficznej, sekwencji obrazów (film) oraz dźwiękowej w jednym przekazie multimedialnym,
- niski koszt publikacji w formie elektronicznej,
- interaktywny dostęp do obszernych i uporządkowanych zasobów informacji z komputera w sieci komputerowej,
- wygodne przeszukiwanie katalogów,
- szybkie pobieranie plików bez straty jakości,
- jednoczesny dostęp wielu użytkowników do materiałów cyfrowych,
- oszczędność miejsca w magazynach bibliotecznych.
Wady:
- prawa autorskie i pokrewne są hamulcem w rozpowszechnianiu informacji w postaci cyfrowej,
- koszty sprzętowe i organizacyjne digitalizacji,
- ponoszenie nakładów na aktualizację sprzętu, nośników i oprogramowania,
- okresowa konwersja zbiorów cyfrowych do obowiązujących formatów,
- konieczność stosowania urządzeń i oprogramowania do odczytu danych,
- wysokie koszty dostępu do internetu,
- niższa jakość techniczna publikacji cyfrowej ograniczona rozdzielczością monitora,
- nadmiar informacji,
- możliwość zafałszowania informacji,
- przyzwyczajenia czytelników do druku tradycyjnego.
Podsumowanie:
- Biblioteka cyfrowa powstaje przy współpracy informatyków i bibliotekarzy, korzystać z niej może jednocześnie szerokie grono użytkowników.
- Nie jest możliwe przedstawienie jednoznacznej struktury biblioteki cyfrowej, ponieważ występują różnice w:
- rodzajach zbiorów,
- przesłankach do tworzenia zbiorów cyfrowych,
- zamierzonych celach,
- organizacji,
- procesie technologicznym.
- Należy zadbać o korelacje między funkcjonującym (lub planowanym) systemem bibliotecznym a biblioteką cyfrową zapewniając spójność kodowania na każdym etapie tworzenia zbioru cyfrowego.
- Ze względu na obszerność plików oprócz kompresji należy także zwrócić uwagę na optymalizacje struktury bazy danych.
- Cyfrowa biblioteka stwarza komfort użytkownikowi, który wirtualnie może odwiedzać biblioteki, przeglądać ich zasoby i korzystać z pełnych tekstów wybranych dzieł.
| |