|
|
|
Traute Braun-Gorgon
SUBITO - biblioteki otwarte dla użytkowników
(na podstawie prezentacji opracował EBIB)
|
Co stanowi istotę serwisu subito?
subito - dostarcza artykuły z czasopism i książki prosto do Twojego domu
Jakie fazy cechowały rozwój serwisu subito?
Faza 1: Poszukiwanie rozwiązań
- 4 padziernika 1994 - Początek subito - projektu szybkiego udostępniania literatury i informacji
Faza 2: Uruchomienie serwisu
- Uruchomienie serwisu subito - 27 listopada 1997: Dostarczanie artykułów
- 1 wrzenia 1999: Dostarczanie książek - Dostarczanie częci książek w formie kopii
Faza 3: Utworzenie niezależnej organizacji
- 8 grudnia 1999 - Utworzenie wspólnoty pracy subito jako spółki prawnej
Przy stole: założyciele - członkowie konsorcjum oraz dyrektor biura. Z tyłu: przyszli wspólnicy spółki subito-Ag.
Jaka jest obecna organizacja serwisu subito?
Zgromadzenie ogólne
26 bibliotek z Niemiec
2 centralne biblioteki specjalistyczne z Austrii
1 biblioteka uniwersytecka ze Szwajcarii
Rada wykonawcza
- Przewodniczący:
- Uwe Rosemann, dyrektor Technicznej Biblioteki Informacyjnej (TIB), Hanower
- 1. Zast. Przew.:
- dr. Klaus Franken, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej, Konstanz
- 2. Zast. Przew.:
- prof. dr Bernd Hagenau, dyrektor Biblioteki Uniwersyteckiej i Krajowej, Saarbrücken
Biuro stowarzyszenia
Kierownik: dr Traute Braun-Gorgon
Zespół: 6 osób
Co to jest serwis subito?
- Jakie zasoby udostępnia serwis subito?
- Czasopisma i książki obejmują wszystkie dziedziny wiedzy i pochodzą z różnych krajów świata.
- Dostawa elektroniczna, we wszystkich standardowych formatach.
- Dokumenty elektroniczne powinny trafić do skrzynki odbiorczej w ciągu
- najpóniej 72 godzin, za pośrednictwem normalnego serwisu
- maksimum 24 godzin, za pośrednictwem serwisu ekspresowego
- Oferowana jest również dostawa za pośrednictwem poczty i faksu.
- Książki dostarczane są przez pocztę.
- Książki powinny zostać zwrócone w ciągu 4 tygodni.
- Kto uczestniczy w serwisie subito?
- 26 bibliotek z Niemiec
- centralne biblioteki specjalistyczne z Austrii
- 1 biblioteka uniwersytecka ze Szwajcarii
- subito to następująca baza badawcza:
- subito - katalog periodyków zawiera 1 milion tytułów
- subito - katalog artykułów zawiera 11 milionów artykułów
- subito - katalogi książek zawierają w sumie 70 milionów książek
- oraz połączone, bogate zbiory 29 bibliotek dostarczających
Procedura zamawiania dzieli się na
- wybór biblioteki dostarczającej
- wypełnienie formularza zamówienia
- wybór serwisu
- wysłanie formularza zamówienia
Dalsze etapy procedury serwisowej to
- wydrukowanie zamówienia w celu dalszego przetwarzania
- wyszukanie oryginału dokumentu w zasobach
- wykonanie kopii wybranego artykułu przy użyciu skanera
- wysłanie wykonanego dokumentu do odbiorcy
Użytkownicy
- Użytkownicy grupy 1:
- Uczniowie, studenci, pracownicy wyższych uczelni, pracownicy instytutów badawczych finansowanych ze środków publicznych, pracownicy firm w sektorze publicznym
- Użytkownicy grupy 2:
- Biblioteki firm, osoby posiadające własne firmy i inni użytkownicy komercyjni
- Użytkownicy grupy 3:
- Osoby prywatne
Ceny są zróżnicowane w zależności od grupy użytkowników i rodzaju przesyłki.
Wszystkie ceny można znaleźć na stronie domowej serwisu subito w Internecie.
subito obsługuje użytkowników indywidualnych oraz biblioteki
Biblioteka
- jest klientem subito
- realizuje zamówienia swoich użytkowników
- otrzymuje dostarczoną pozycję
- płaci rachunek
Biblioteka
- otrzymuje artykuły z czasopism tylko w normalnym serwisie
- może umieszczać zamówienia od użytkowników z grup 1 oraz 3 (użytkownicy niekomercyjni)
Następujące rodzaje bibliotek mogą uczestniczyć w serwisie bibliotecznym:
- Biblioteki państwowe
- Biblioteki uniwersyteckie
- Biblioteki regionalne
- Biblioteki ośrodków kształcenia
- Biblioteki publiczne
- Biblioteki specjalistyczne (utrzymywane ze środków publicznych)
Biblioteki powinny posiadać licencję na udział w międzynarodowym systemie udostępniania.
Jakie są wyniki działalności serwisu subito?
Jaka jest międzynarodowa pozycja serwisu subito?
www.subito-doc.com
| |