![]() |
nr 9/2001 (27), Biblioteki pedagogiczne i
szkolne. Prawo |
![]() ![]() |
![]() |
USTAWA z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej
|
![]() |
Zob. komentarz: Żaneta Semprich: Jakość - zasadą, tajność - wyjątkiem. "Rzeczpospolita" 2001 nr 173. Fragmenty komentarza: Kiedy i w jakich sytuacjach prawo do informacji nie przysługuje, czyli inaczej mówiąc: ulega ograniczeniu? Przede wszystkim są to ograniczenia wynikające z ustaw, najczęściej - o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Omawiana ustawa przewiduje ograniczenie tego prawa także "ze względu na prywatność osób fizycznych lub tajemnicę przedsiębiorcy." Zastrzega jednocześnie, że ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji oraz gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnuje z przysługującego mu prawa do prywatności lub tę informację upublicznia. Nie będą zatem możliwe takie praktyki, które w ostatnim czasie obserwowano, np. utajniania płac prezydentów, burmistrzów, wójtów. [...] Przewidziano trzy różne sposoby udostępniania informacji, czyli tzw. ścieżki dostępu. Najbardziej spektakularny to publikacja dokumentów urzędowych w Biuletynie Informacji Publicznej. Dochodzić do tego będzie także na wniosek zainteresowanej osoby lub przez wywieszenie odpowiedniej informacji w sposób zwyczajowo przyjęty (druga ścieżka). Trzecia - to wstęp na posiedzenia organów władzy publicznej, ale nie wszystkich, lecz tylko pochodzących z powszechnych wyborów. [...] Od osoby, która chce się czegoś dowiedzieć, nie wolno wymagać, by wykazała wiążący się z tym swój interes prawny lub faktyczny. Dostęp do informacji publicznej jest w zasadzie bezpłatny. Jedynie gdy zobowiązany podmiot poniósł dodatkowe koszty związane np. ze wskazanym we wniosku sposobem przekazania informacji, może pobrać opłatę w wysokości im odpowiadającej. [...]" Komentarz opracowała Bożena Bednarek-Michalska | ||
![]() |
![]() | ![]() |
|