![]() |
Nr 3/2002 (32), Reklama usług bibliotecznych. Prezentacje |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Monika Bartosińska-Kasierska
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
Coraz większą rolę we współczesnych bibliotekach odgrywają wszelkiego typu elektroniczne formy dostępu do informacji, szczególnie dynamicznie rozwijają się czasopisma elektroniczne i różnego typu bazy danych dostępne droga internetową. Rozwój tych mediów jest niezwykle szybki i wśród czytelników często spotykamy się z niepełną wiedzą o tych formach korzystania z informacji. Poniżej omawiamy kilka form dostępu do e-czasopism, uwzględniając przy tym, niezwykle obecnie istotny, problem kosztów takich wydawnictw.
Jak bardzo Internet rozszerzył dostęp do informacji widać na przykładzie naszej biblioteki (Biblioteki Instytutu Fizyki Molekularnej PAN). Obecnie prenumerujemy drogą tradycyjną 28 tytułów czasopism zagranicznych, zaś dzięki przystąpieniu do dwóch konsorcjów bibliotek mamy dostęp dodatkowo do kolejnych 713 tytułów, jednakże są to tytuły dostępne wyłącznie w postaci elektronicznej. Oprócz tego, dysponujemy obecnie bezpłatnym dostępem do kilkunastu ważnych tytułów naukowych. Bardzo istotnym czynnikiem przemawiającym na rzecz czasopism wydawanych drogą elektroniczną są znacznie niższe ceny zakupu takich wydawnictw. W wypadku wielu prenumerowanych przez naszą Bibliotekę tytułów (np. czasopisma wydawane przez American Institute of Physics i American Physical Society) cena zakupu wyłącznie wersji on-line stanowi około 70% ceny wersji drukowanej, w wypadku czasopism dostępnych dzięki konsorcjom bibliotek koszt ten wyraźnie spada - biblioteka zyskuje dostęp do kilkuset tytułów naukowych za cenę zazwyczaj niższą od ceny jednego czasopisma zakupionego bezpośrednio u wydawcy. W związku z tym należy liczyć się z możliwością stopniowego odchodzenia od publikacji wydawanych w tradycyjnej formie drukowanej na rzecz publikacji rozpowszechnianych wyłącznie drogą elektroniczną. Szybki rozwój tych mediów wymaga aktywnego podejścia do problemu rozpowszechniania wiedzy o internetowych formach przekazu, często bowiem czytelnicy nie zdają sobie sprawy z możliwości dotarcia do dostępnych im informacji. Poniżej przedstawiam program rozpowszechniania informacji na temat mediów elektronicznych zastosowany w naszej Bibliotece. Rozpocznę od metod, które okazały się najmniej skuteczne, skończywszy na tych, które wykazały największą skuteczność.
Sądzę, że zwłaszcza połączenie dwóch ostatnich metod: prowadzenia strony internetowej i rozsyłania informacji przy pomocy poczty elektronicznej pozwoliło nam na szerokie upowszechnienie informacji wśród czytelników naszej Biblioteki. Na uwagę zasługuje także współpraca z bibliotekarzami innych instytucji naukowych o podobnym profilu. Na takim forum możliwe jest na przykład informowanie o oferowaniu przez wydawców bezpłatnego dostępu do określonych tytułów. Zazwyczaj taka oferta jest ograniczona czasowo, dlatego otrzymanie aktualnej informacji z zaprzyjaźnionej instytucji pozwala na rozszerzenie listy dostępnych w bibliotece czasopism bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Bibliografia1. MACIEJEWSKA, Łucja; URBAŃCZYK, Barbara Promocja i wykorzystanie czasopism elektronicznych. Z doświadczeń Biblioteki Głównej Politechniki Wrocławskiej In EBIB Elektroniczny Biuletyn Informacyjny Bibliotekarzy [on-line] 2001, nr 1 (19) [dostęp 22 stycznia 2002]. Dostepny w World Wide Web: http://ebib.oss.wroc.pl/2001/19/maciejewska.html. 2. Schwartz Cady: Digital libraries. An overview. The Journal of Academic Librarianship. 2000 vol. 26, s. 385-393. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|||
![]() |
![]() |