![]() |
Nr 5/2002 (34), Licencje dla bibliotek. Warto... |
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zasady zawierania umów licencyjnych przyjęte przez IFLA |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
Wprowadzenie
Niniejszym IFLA przedstawia zbiór podstawowych zasad, które powinny być szeroko stosowane w relacjach kontraktowych i umownych treściach między bibliotekami a dostawcami informacji. Licencje a prawoP1. Licencje stanowią porozumienie między biblioteką, która zamierza udostępnić źródło elektroniczne swoim użytkownikom oraz wydawcą lub dostawcą, który ma prawa do tych źródeł i zamierza te źródła udostępnić na rynku bibliotecznym. Warunki licencji muszą być w pełni znane klientom przed zawarciem umowy. Warunki każdej licencji są przedmiotem dyskusji i negocjacji między stronami. P2. W wypadku licencji niepodlegających negocjacjom, typu "shrink-wrapped" (tj. możliwych do poznania dopiero po otwarciu opakowania po zakupie) lub "click-throught", (tj. udostępnianych po "kliknięciu na ekranie") warunki powinny odzwierciedlać politykę państwa w takich obszarach, jak: prawo autorskie, prawo do prywatności, wolność intelektualna i prawa konsumenta. P3. Licencje (umowy) odnoszące się do informacji nie powinny naruszać, wyłączać lub wpływać ujemnie na jakichkolwiek ustawowe prawa użytkowników do informacji przyznane przez odpowiednie prawo autorskie. P4. Wybór prawa autorskiego, znajdującego zastosowanie, powinien być akceptowalny dla obu stron. Powinno być to raczej prawo krajowe lub stanowe licencjobiorcy. P5. Licencje powinny być negocjowane i spisane w głównym języku biblioteki - klienta. Licencje a wartościP6. Umowa licencyjna powinna być jasna i kompletna, uznająca potrzeby zainteresowanych stron. W szczególności - warunki istotne powinny być zdefiniowane tak, aby można je było łatwo zrozumieć. P7. Licencja powinna równoważyć prawa i obowiązki obydwu stron. P8. Licencja powinna określać terminy działań w celu naprawienia szkód i inne sposoby rozstrzygania zanim dojdzie do wypowiedzenia umowy albo sporu sądowego. P9. Umawiające się strony powinny mieć prawo do wycofania się z porozumienia w odpowiednich i określonych okolicznościach. Licencje: dostęp i wykorzystanieP10. Licencja powinna gwarantować dostęp wszystkim użytkownikom afiliowanym przy licencjobiorcy - czy to instytucji, czy to konsorcjum, bez względu, czy znajdują się oni w siedzibie licencjobiorcy, czy poza nią. P11. Licencja powinna gwarantować dostęp osobom fizycznym, nie związanym z instytucją-licencjobiorcą, jeżeli znajdują się oni w jej siedzibie. P12. Licencja powinna gwarantować dostęp z geograficznie oddalonych serwerów, jeżeli stanowią one część organizacji licencjobiorcy. P13. Dostęp zdalny powinien odbywać się za pomocą interfejsu opartego na WWW, przyjaznego dla użytkownika. P14. Dane, które są kopiowane lokalnie, powinny być dostępne w wielu standardowych formatach (np. PDF, HTML i SGML), przenośnych na wszystkie główne platformy sprzętowe i środowiska sieciowe. P15. Licencja powinna zezwalać użytkownikom, co najmniej na odczytywanie, kopiowanie i drukowanie materiałów na użytek osobisty bez ograniczeń. P16. Zasoby dostępne zdalnie z serwera dostawcy powinny być udostępniane przez 24 godziny, z odpowiednią obsługą "help" lub serwisową, z wyjątkiem krótkich, zaplanowanych przerw, ogłaszanych bibliotekom - klientom, z odpowiednim wyprzedzeniem. Za nie przestrzeganie rygorów dotyczących serwisu mogą być nakładane kary. P17. Zawartość zarówno pojedynczego źródła, jak i źródeł łączonych powinna pozostać w znacznym stopniu bez zmian a o wszelkich zmianach należy informować klienta instytucjonalnego. Za nie przestrzeganie rygorów dotyczących zawartości mogą być nakładane kary. Licencje a użytkownicy końcowiP18. Biblioteki powinny uczyć użytkowników właściwego korzystania ze źródeł elektronicznych i podejmować odpowiednie kroki w celu zapobieżenia korzystaniu niezgodnemu z prawem, jak również - we współpracy z dostawcą - w celu wstrzymania działań naruszających prawo, jeżeli stały się one znane. Tym niemniej biblioteka nie powinna ponosić prawnej odpowiedzialności za działania poszczególnych użytkowników. P19. Nie jest właściwe proszenie użytkownika indywidualnego o wyrażenie zgody na zawarcie umowy, np. typu "click-throught", jeżeli instytucja/biblioteka już zawarły względnie podjęły działania w celu zawarcia porozumienia w imieniu czytelników. P20. W licencjach i w jakichkolwiek działaniach podejmowanych przez dostawcę informacji lub pośredników należy chronić i szanować prywatność użytkowników. P21. Dostawca informacji w sieci, powinien dostarczać dane dotyczące sposobu użytkowania źródła (nie naruszając prawa użytkownika do ochrony ich danych), tak, aby biblioteka-licencjobiorca mogła ocenić efektywność wykorzystania źródła. Licencje a stały dostępP22. Licencja powinna zabezpieczać użytkownikowi rozsądny cenowo i stały dostęp do licencjonowanej informacji za pośrednictwem odpowiednich i sprawnych narzędzi. P23. Licencja powinna zabezpieczać prawo do długotrwałego dostępu i archiwizowania źródła(-eł) informacji elektronicznej wraz z określeniem osób odpowiedzialnych. Licencje a kształtowanie cenP24. Ceny powinny być ustalone tak, aby raczej zachęcały a nie zniechęcały do korzystania. Na przykład:
P25. Ceny powinny być w pełni ujawnione, bez żadnych ukrytych opłat. P26. Za wersję elektroniczną powinno się oferować cenę nie związaną z wersją drukowaną; cenę związaną można oferować, jeżeli to przynosi korzyści licencjobiorcy. P27. Nie powinno się nakładać kary za rezygnację z wersji drukowanej, jeżeli przechodzi się na wersję elektroniczną. P28. Z reguły niewłaściwe są wymagania zatajenia warunków licencji. Wypożyczenia międzybiblioteczneP29. Powinno się uwzględniać postanowienia dotyczące wypożyczeń międzybibliotecznych lub ekwiwalentnych dla nich usług. P30. Generalnie biblioteki powinny mieć prawo udostępniać odpowiedniej wielkości fragmenty, pochodzące z licencjonowanych źródeł bibliotekom, które nie podpisały umowy licencyjnej, w celu wykorzystania przez określonego użytkownika. Nauczanie i uczenie sięP31. Licencje powinny ułatwiać lokalne procesy nauczania i uczenia się wspomagane przez licencjobiorcę, począwszy od poziomu elementarnego do poziomu akademickiego, zezwalając na tworzenie odsyłaczy lub kopii z określonej informacji związanej z procesem dydaktycznym tak, aby występowała ona w zestawie edukacyjnym. P32. Kształcenie na odległość stanowi wyzwanie dla dostawców i bibliotek. Licencjodawcy powinni zdawać sobie sprawę z przynależności użytkowników do danej biblioteki, bez względu na fizyczne umiejscowienie użytkownika i powinni zezwalać im na stały dostęp do licencjonowanych źródeł informacji elektronicznej (patrz też punkt 8). Approved by IFLA's Executive Board, March 2001 Latest Revision: May 1, 2001 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|||
![]() |
![]() |