![]() |
nr 9/2001 (27), Biblioteki pedagogiczne i
szkolne. Artykuł |
![]() ![]() |
|
![]() |
Anna Krawczuk
|
![]() |
Reforma systemu edukacji zbliża się do szkół ponadgimnazjalnych. W Dzienniku Ustaw nr 61 z 19 czerwca 2001 roku ukazała się Podstawa Programowa Kształcenia Ogólnego dla liceów profilowanych, tzw. kanon kształcenia ogólnego obowiązujący wszystkich uczniów. Podstawa programowa określa dla każdego przedmiotu zadania stojące przed szkołą, cele, jakie należy wyznaczyć nauczycielom i uczniom do zrealizowania w obrębie określonych treści tak, by ich rezultatem były konkretne osiągnięcia. Nowym elementem reformowanej już trzeci rok polskiej szkoły jest integracja międzyprzedmiotowa, której celem jest ukazanie uczniom świata w sposób całościowy, kompleksowy, a nie poprzez fragmentaryczną wiedzę przedmiotową. Integracja międzyprzedmiotowa może być realizowana w kilku podstawowych formach. Są nimi:
Ścieżki międzyprzedmiotowe, czy też edukacyjne we współczesnym świecie mają coraz większe znaczenie, a zawierają treści nie przypisane w pełni do żadnego z tradycyjnych przedmiotów. Ich realizacja wymaga współpracy wielu nauczycieli. Tylko wówczas idea ścieżki może być zrealizowana, gdy wybrane hasło przedmiotowe będzie omawiane przez różnych nauczycieli na różnych przedmiotach nauczania w myśl zasady, że pierwszy przedmiot wprowadza w zagadnienie, a każdy następny poszerza wiedzę odpowiednio do swego zakresu, wykorzystując jednocześnie wiedzę i umiejętności uczniów nabyte na innych lekcjach. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół ponadgimnazjalnych przewiduje osiem ścieżek edukacyjnych:
Cele edukacyjne, które przypisuje się edukacji czytelniczej i medialnej są następujące:
Treści nauczania przekazywane uczniom w zakresie ścieżki edukacja czytelnicza i medialna ujęte zostały w sposób następujący :
W szkole średniej nauczyciel bibliotekarz dotychczas był zobowiązany do realizacji przedmiotu o nazwie Przysposobienie czytelnicze i informacyjne w wymiarze 2 godzin w skali roku szkolnego. Edukacja czytelnicza i medialna jako ścieżka międzyprzedmiotowa będzie nowym wyzwaniem dla nauczycieli bibliotekarzy szkół średnich, choć podobnie jak w przypadku szkoły podstawowej i gimnazjum, jej realizację powierza się nie zawsze nauczycielowi bibliotekarzowi i nie tylko nauczycielowi bibliotekarzowi. O sposobie realizacji oraz nauczycielach realizujących tę ścieżkę decydować ma dyrektor szkoły. Niezależnie od przyjętego modelu realizacji - sądzę, że nauczyciel bibliotekarz powinien być zawsze doradcą dla nauczycieli innych przedmiotów, którzy zmierzą się również z nowym wyzwaniem! To właśnie nauczyciel bibliotekarz ma za sobą doświadczenia w prowadzeniu edukacji czytelniczej, a postępujący rozwój zastosowań komputeryzacji w bibliotekarstwie "zmusił" już wcześniej nauczyciela bibliotekarza do zapoznania się z informatyczną i multimedialną technologią informacyjną i komunikacyjną. W kontekście tych nowych wyzwań ważne staje się pytanie, jak wprowadzić do praktyki szkolnej treści ścieżki czytelniczej i medialnej, by w sposób optymalny zapewnić uczniom nabycie kompetencji i umiejętności ujętych w haśle Osiągnięcia "Podstawy programowej kształcenia ogólnego". Idea ścieżek międzyprzedmiotowych ma krótką, bo tylko dwuletnią praktykę w edukacji szkolnej, ale nauczyciele gimnazjów i szkół podstawowych mają już pewne doświadczenia. Sądzę, że warto byłoby, by podzielili się swymi doświadczeniami ze środowiskiem nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych, którzy 1 września 2002 roku staną przed koniecznością realizowania założeń nowej Podstawy programowej. Będą zmuszeni wybrać jeden z kilku programów nauczania edukacji czytelniczej i medialnej, bądź stworzyć własny program autorski. Sądzę, że warto przyjrzeć się ogólnodostępnym, zatwierdzonym przez MEN programom nauczania edukacji czytelniczej i medialnej do szkół podstawowych i medialnych 1 by wyciągnąć wnioski przed realizacją treści ścieżki w szkole ponadgimnazjalnej. Dyskusja nad programami ścieżki edukacja czytelnicza i medialna na II i III etapie kształcenia toczyła się m.in. w czerwcu 2000 roku podczas zorganizowanej przez Uniwersytet w Białymstoku szkoły letniej pod hasłem "Multimedia, kultura czytelnicza i dostęp do informacji. "2 Wzięli w niej udział nauczyciele akademiccy prowadzący specjalizację bibliotek szkolnych, autorzy programów oraz nauczyciele praktycy realizujący ścieżkę czytelniczą i medialną. Na koniec chciałabym podzielić się własnymi sugestiami dotyczącymi realizacji ścieżki edukacja czytelnicza i medialna. Sądzę, że przy jej realizacji ważne są zwłaszcza następujące elementy:
Mam nadzieję, że ta wypowiedź zachęci do dyskusji wszystkich zainteresowanych realizacją ścieżki edukacji czytelniczej i medialnej w szkołach ponadgimnazjalnych.
[1]
http://www.men.waw.pl/aktual/programy/pr4-6.html, | ||
![]() |
![]() | ![]() |
|