![]() |
nr 10/2001 (28),
Rynek książki. Badania, teorie, wizje |
![]() ![]() |
![]() |
Agnieszka Zych
|
![]() |
Wiek XVIII sprzyjał wzrostowi liczby i roli książek, co spowodowało szybki rozwój sieci placówek księgarskich na terenie całego kraju. Księgarnie już istniejące znacznie się uaktywniły, a obok nich powstawały i funkcjonowały nowe firmy. Księgarnie przy drukarniach kolportowały publikacje własne, a także przyjęte w komis lub na zasadzie wymiany publikacji innych tłoczni (np. księgarnia jezuitów, pijarów, Wawrzyńca Mitzlera de Kolof, Piotra Dufoura, Jana Potockiego, Piotra Zawadzkiego i Tadeusza Mostowskiego). Samodzielne księgarnie sortymentowe i sortymentowo-nakładowe gromadziły książki na zasadzie kupna, komisu, prenumeraty i wymiany oraz finansowały przedsięwzięcia wydawnicze (np. księgarnie Jana Ludwika Nicolaia, Johana Thomasa Trattnera, Józefa Lexa, Fryderyka Pfaffa, braci Gay czy Jana Ludwika Kocha). Trzecią grupę stanowiły składy księgarskie rozprowadzające przez nauczycieli, pracowników poczty, kramarzy, proboszczów w parafiach otrzymane w komis książki od wydawców czy księgarzy.1 Jedną z form upowszechniania książki obok księgarń były wypożyczalnie i gabinety literatury. "Pod pojęciem 'gabinetu literatury' rozumiemy czytelnię piśmiennictwa drukowanego: gazet, czasopism i książek. Zwykle taka placówka zajmowała się także wypożyczaniem posiadanych zbiorów, ale przedmiotem tej czynności były wyłącznie książki, najczęściej o średnich lub niskich cenach. Wyrażenie zaś 'wypożyczalnia książki' odnosi się do placówki, której celem jedynym było udostępnianie druków zwartych w drodze wypożyczania. Gabinety literatury i wypożyczalnie książek w przyjętym tutaj rozumieniu organizowane i prowadzone były w Polsce w drugiej połowie XVIII wieku głównie przez księgarzy w miejscu podstawowej działalności, miały charakter publiczny, obsługiwały różne grupy społeczne na jednakowych prawach, a także na z góry określonych warunkach organizacyjno-porządkowych i finansowych."2
Skuteczność działania wszystkich wspomnianych instytucji
uzależniona była od sprawnie zorganizowanej reklamy. Jej podstawowe, a
zarazem najbardziej skuteczne formy w dobie Oświecenia to katalogi
księgarskie i ogłoszenia prasowe.
Katalogi księgarskie dzieliły się na: wydawnicze, nakładowe, sortymentowe i aukcyjne. Publikowano je w postaci druków ulotnych, broszur i książek, a rozdawano bezpłatnie. Niektórzy drukarze i nakładcy dołączali katalogi do wydawanych przez siebie książek na zasadzie współdruku lub współoprawy.7
Najwcześniejszym typem katalogu był katalog aukcyjny, wykazujący
dzieła przeznaczone do licytacji. Pod względem ilości katalogi te
przeważały nad nakładowymi i sortymentowymi w XVII wieku; w ciągu XVIII
wieku ich liczba malała, a do końca 1800 roku było ich 188.8" Chcąc
urządzić aukcję książek, trzeba było według obowiązujących przepisów
zawiadomić przez afisze i gazety o mającej odbyć się imprezie oraz ogłosić
katalog książek. Przy tej okazji informowano nieraz, gdzie i kiedy przed
licytacją można obejrzeć książki. Często pisano o tym w
katalogach."9
Katalogi aukcyjne miały przeważnie długie tytuły, ponieważ zawierały
informacje o tym, czyje i jakie książki będą licytowane, gdzie i w jakim
terminie, o której godzinie odbędzie się aukcja. Niekiedy wymieniano też
nazwisko prowadzącego aukcję. Michał Gröll - uprzywilejowany aukcjonator
stołeczny - opublikował od 1762 roku wiele tego typu katalogów, m.in.
Katalog książek niemieckich, łacińskich i francuskich, medycznych i
innych, których aukcja odbędzie się 24 listopada i dni następnych 1796
r.10
Katalogi wydawnicze rzadko występowały w czystej postaci, natomiast bardzo często były jednoznaczne z nakładowymi i obejmowały pozycje opublikowane w danej drukarni, np. Katalog komedii i niektórych ksiąg wyszłych spod prasy P. Dufoura roku 1778.15 Katalogi nakładowe zaś podawały spis druków, które sfinansował księgarz lub drukarz, rozprzedawanych przez daną księgarnię, a także oddawanych do sprzedaży innym księgarniom, jak choćby: Katalog ksiąg polskich większej części z nakładów warszawskich: Michała Grölla, Piotra Dufoura, Drukarni Nadwornej J. K. Mci, XX Pijarów etc. etc. znajdujących się u Karola Bogusława Pfaffa bibliopoli Akad. Lwowskiej. Z przydaniem rejestru niektórych ksiąg łacińskich.16 Trudna do sprecyzowania jest dokładna liczba owych katalogów, ponieważ zarówno właściciele drukarń, jak i księgarze - obok książek wydawanych własnym kosztem - reklamowali też nabyte od innych.17
Tytuły katalogów nakładowych, oprócz informacji o książkach, zawierały
dane dotyczące adresu właściciela oraz piastowanych przez niego godności.
Pod względem objętości zawierały one mniejszą liczbę pozycji wydawniczych
w porównaniu z pozostałymi typami katalogów.18 Dla przykładu, katalogi
warszawskich pijarów w dobie stanisławowskiej wzrastały rocznie zaledwie o
kilka dzieł. Katalog z 1781 roku liczył 127 publikacji19, a z 1794 roku
- 16620. Niezbyt duże
były też katalogi prezentujące nakłady Piotra
Dufoura. W 1787 roku liczyły 233 pozycje21, a po sześciu latach, w
1793 roku - 449.22
Układ dzieł w omawianych katalogach był przeważnie
alfabetyczny, szeregowany według tytułów, rzadziej nazwisk autorów.
Spośród nich na specjalną uwagę zasługują te, które reklamowały pewne
charakterystyczne dla nakładcy wydawnictwa, czego przykładem może być
Katalog komedii znajdujących się u Piotra Dufour z 1782
roku.23
Znacznie większe i nierzadko bardziej skomplikowane - niż omówione
do tej pory - były katalogi sortymentowe. Ponieważ w dawnych księgarniach
handlowano nie tylko książkami, ale i mapami, sztychami, globusami,
przyrządami matematycznymi, optycznymi i fizycznymi oraz materiałami
drogeryjno-aptekarskimi itp., w katalogach znajdowały się zestawienia
wszystkich artykułów handlowych lub ich reklamy.25
Katalogi nakładowo-sortymentowe zaś, wykazywały obok książek obcych, wydawnictwa własne. Przykładem może być wspomniany już wcześniej Katalog ksiąg polskich . K. B. Pfaffa.28 Liczba tytułów książek w owych katalogach sięgała nawet kilku tysięcy, natomiast nie informowano o ilości egzemplarzy. Spisy te tworzono w układzie alfabetycznym, a od ostatnich lat XVIII wieku - także w działowym, czego przykładem mogą być katalogi Jana Janssoniusa w Gdańsku. Niekiedy do porządku alfabetycznego wprowadzano zespoły książek o wspólnej tematyce, spokrewnionych cechami formalnymi np. dzieła agronomiczne, architektoniczne, o wychowaniu, komedie, modlitewniki, romanse - tworząc w ten sposób tzw. układ "krzyżowy". Występował on często w katalogach Michała Grölla i Ignacego Grebla29. Odrębną grupę wśród katalogów księgarskich stanowią katalogi wypożyczalni książek prowadzonych przy księgarniach, zwanych gabinetami literatury. Księgozbiór takich wypożyczalni opierał się przeważnie na asortymencie księgarni i był udostępniany czytelnikom za określoną odpłatnością.30 Katalogi wypożyczalni podawały różną - w zależności od pomysłu właściciela - liczbę działów oraz mniej lub bardziej szczegółowe dane dotyczące książek i tak np. Józef Lex w dwóch wydrukowanych u Dufoura katalogach zastosował dwa odmienne typy opisu bibliograficznego. Pierwszy wymieniał: skrócony tytuł dzieła, liczbę tomów i format, drugi zaś uwzględniał pełny tytuł, miejsce i rok wydania oraz liczbę tomów i format. Rzadko natomiast podawano nazwisko autora.31 Fryderyk Pfaff stosował znowu jednolity opis bibliograficzny, podając: tytuł, czasem nazwisko autora, liczbę tomów, datę wydania i cenę, zmieniał zaś, liczbę działów w poszczególnych katalogach. Katalog z 1788 roku składa się z 12 działów, w obrębie działów opisy uszeregowano w porządku alfabetycznym tytułów.32 W Erstes Verzeichniss der Bücher, welche in der deutschen Lese-Bibliothek bey Friedrich Pfaff zu finden sind z 1791 roku Fryderyk Pfaff wprowadził z kolei 8 działów.33 Wszystkie wymienione typy katalogów księgarskich stanowią dziś bogate źródło do badań nad dziejami książki. Ażeby tego dowieść, konieczna jest analiza poszczególnych elementów ich budowy i zawartości wewnętrznej. Obszernie redagowane tytuły katalogów, wskazując nazwiska właścicieli książek, ich zawód i zajmowane stanowiska, przynoszą informacje o przekroju społecznym ich posiadaczy. Tytuły katalogów aukcyjnych podawały również nazwiska osób prowadzących licytację, często zawodowych aukcjonariuszy.34
"Ciekawe zmiany w formule tytułu (zawodowego) można obserwować w
odniesieniu do Michała Grölla, najdłużej działającego księgarza doby
stanisławowskiej. W roku 1760 występuje on jako 'libraire et marchand', w
roku 1767 - 'commisaire et regnis bibliopola'. Jego księgarnia od roku1768
jest określana jako 'Księgarnia nadworna', albo też 'Aula Libraria
Groelliana'. W 1781 roku, na karcie tytułowej Katalogu niektórych
książek
w polskim, łacińskim, niemieckim i francuskim języku Gröll, zamiast
dotychczasowego określenia - bibliopola, używa nazwy księgarz. Od tej pory
na wszystkich jego katalogach w wersji polskiej występuje tylko ta nazwa.
Dodać też trzeba, że używa jej tylko jeden Gröll; przegląd pozostałych
katalogów polskich z drugiej połowy XVIII w , a więc Ignacego i Antoniego
Greblów, Jana Maja, Karola Bogusława Pfaffa, wykazuje, iż tamci do końca
stulecia posługiwali się starą nazwą, zapożyczoną z języka greckiego
'bibliopola'."35
Tytuły katalogów świadczą również o istniejących w czasach stanisławowskich wypożyczalniach przy księgarniach. Wskazują na to katalogi Michała Grölla i Jana Augusta Posera: Katalog różnych książek bibliotekę dla amatorów czytania składać mających z 1793 roku37 czy W Księgarni Jana Augusta Posera na Trębackiej ulicy w kamienicy Rydzyna zwanej znajdują się różne książki polskie, francuskie, łacińskie i niemieckie, tudzież kopersztychy i mapy, których katalog gratis się wydaje. Tamże dostać można różnych książek do czytania, od których się na tydzień od każdego tomu po srebrnym groszu płaci. W tejże samej księgarni znajdują się także różne i bardzo doświadczone lekarstwa jako to, Warszawa 1795 rok.38 Tytuły katalogów wskazują ponadto na właścicieli drukarń jako sprzedawców książek. Były to zarówno osoby prywatne (Wawrzyniec Mitzler de Kolof, Piotr Dufour), jak i instytucje czy organizacje (np. jezuici, Komisja Edukacji Narodowej). Handlowano głównie dziełami z własnych nakładów, w pomieszczeniach składnicy.39 Analizę zawartości katalogów można przeprowadzić według różnych kryteriów, w zależności od tego na jakie pytania poszukujemy odpowiedzi. Można analizować zestawione w katalogach wydawnictwa pod względem ich treści lub cech formalnych (tj. np. narodowość autora, język druku, miejsce i rok wydania, postać zewnętrzna dzieła: format, papier, oprawa, forma wydawnicza i jego cena), a w odpowiedzi otrzymać wiadomości na temat zainteresowań, możliwości i ambicji wydawniczych nakładców, udziału piśmiennictwa polskiego i obcego na polskim rynku wydawniczym i w obiegu księgarskim, na temat rodzajów oferowanej społeczeństwu literatury, informacje o tym, skąd księgarze sprowadzali książki, jak szybko rozchodziły się nakłady poszczególnych tytułów, czy wreszcie jak zmieniała się postać zewnętrzna książki, jaką książka przedstawiała wartość materialną i od czego uzależnioną. Materiał katalogowy pozwala także określić stopień specjalizacji działalności wydawniczej i handlu księgarskiego, zasięg rozpowszechniania druków pochodzących z danych ośrodków wydawniczych oraz wzajemne powiązania handlowe poszczególnych firm. Nawet liczba pozycji w kolejnych katalogach tej samej księgarni może dać pojęcie o jej zasobach, a pośrednio o rozwoju i sytuacji finansowej przedsiębiorstwa.40 Same spisy książek w XVIII wieku, które w przeważającej części wymieniały kompletne dane bibliograficzne, tj. nazwisko autora, tytuł (czasem tylko tytuł), miejsce i rok wydania, format, gatunek papieru, cenę, niekiedy nawet oprawę, pozwalają dokładnie je zidentyfikować. Tylko w nielicznych wykazach, takich jak np. Rubrycele na 1772 rok Ignacego Grebla, czy Rejestr książek znajdujących się w Drukarni Szkoły Głównej Koronnej w Krakowie z 1780 roku, podano opis niepełny, tzn. tylko nazwisko autora, tytuł i format książki.41 Niektóre z katalogów mają wyraźnie specyficzne cechy. Tak jest w przypadku katalogów aukcyjnych. Badanie - dopisanych przez prowadzącego aukcję - nazwisk nabywców, cen, jakie zyskały książki, stanowi wartościowy materiał o stanie zachowania kolekcji. Przykładem takiego katalogu, cennego ze względu na ręczne zapiski, jest wspomniany już wcześniej katalog biblioteki Fabriciusa z 1727 roku w Bibliotece Polskiej Akademii Nauk w Gdańsku, a także katalog toruński Jerzego Wandiusa z 1722 roku, który przechowuje Książnica Miejska w Toruniu.42 Analiza działów w katalogach nakładowych i sortymentowych odzwierciedla zaś ówczesny sposób myślenia, ujmowania zjawisk zarówno od strony teoretycznej, jak i praktycznej. Zestawione według treści książki z owych katalogów informują o tym, z jakich dziedzin wiedzy i jakiego gatunku publikacje znajdowały się w sprzedaży. Pobieżny przegląd niektórych zasobów księgarskich okresu Oświecenia, np. Michała Grölla i Ignacego Grebla, wykazuje, że było stosunkowo dużo książek naukowych i popularnonaukowych. Ilość ich wynosiła około 25%. Wśród literatury rozrywkowej sporą część zajmowały romanse i powieści (często dla tego gatunku tworzono specjalną grupę), a także sztuki teatralne.43
Język, w jakim napisany był tytuł katalogu, przeważnie był
językiem dzieł. Porównując katalogi dowiemy się, jaki był stosunek
ilościowy książek polskich do obcych, a porównanie katalogów różnych
księgarń pozwoli na wykazanie podobieństw i różnic zachodzących między
nimi pod względem tematyki i języka oferowanych wydawnictw. Język tytułu
katalogu wskaże też, które z księgarń specjalizowały się w wydawaniu
określonych dzieł, a które starały się mieć pełny wybór publikacji.44
Katalogi księgarskie z XVIII wieku stanowią bogaty materiał źródłowy nie tylko ze względu na wielkość zasobu, ale i na zawarte w nim treści. Służą one ustaleniu wielu faktów i odtworzeniu pewnych procesów będących przedmiotem badań historyka książki. Przydatne są one w badaniach nad dziejami: drukarń i księgarń przede wszystkim, ale także ukazują ich możliwości wytwórcze i handlowe, dostarczają informacji na temat obiegu książki w społeczeństwie, m.in. o popycie na poszczególne dzieła i rodzaje piśmiennictwa. Z treści katalogów dowiadujemy się też o postaci zewnętrznej druków - o rodzajach formatów, papierów, opraw, a podawane w nich ceny książek świadczą o zasobności społeczeństwa i zasięgu oddziaływania słowa drukowanego.
Przypisy
| ||
![]() |
![]() | ![]() |
|